دیوان پادشاهی اردن ، شامگاه امروز (چهارشنبه)، گزارش داد که « عبدالله دوم»‌ شاه این کشور با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

طبق اعلام دیوان پادشاهی اردن، در این دیدار که «الحسین بن عبدالله» ولی‌عهد اردن نیز حضور داشته، شاه اردن «تصمیم‌های دولت آمریکا درباره بازگشایی کنسولگری [آمریکا]‌ در قدس و از سر گرفتن حمایت "آنروا" (آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی)  را ارج نهاده است».

در ادامه آمده است که عبدالله دوم بر لزوم حفظ وضعیت تاریخی و قانونی قدس و مقدسات این شهر و همچنین عدم خدشه وارد کردن به این وضعیت تأکید کرده و در عین حال، درباره ادامه تلاش‌های مکرر برای کوچاندن اهالی تعدادی از محله‌های قدس شرقی هشدار داده است.

دیوان پادشاهی اردن همچنین اعلام کرد که شاه این کشور نقش آمریکا را در پیشبرد تلاش‌ها برای برقراری صلح عادلانه و فراگیر را بر اساس راهکار دودولتی محوری توصیف کرده است.

 شبکه «الجزیره» در عین حال گزارش داد که وزیر امور خارجه آمریکا در این دیدار گفته است: «نقش شاه اردن برای تقویت‌ تلاش‌های صورت گرفته برای [برقراری ثبات] در منطقه اساسی و محوری بود. بازگشایی کنسولگری ما نیازمندی وقت است».

بلینکن ادامه داد:‌ «ما متحدان خود در خلیج [فارس] درباره تحکیم ثبات و امنیت و همچنین کاهش تنش بحث و تبادل نظر خواهیم کرد. ما با السیسی درباره وضعیت حقوق بشر در مصر گفت‌‌و‌گو کردیم».

این دیدار درست پس از گفت‌‌و‌گوی وزیر امور خارجه آمریکا با رئیس‌جمهور مصر صورت گرفته است.

آنتونی بلینکن که پیش از سفر به قاهره به تل‌آویو سفر کرده بود، در فلسطین اشغالی اعلام کرد که واشنگتن کنسولگری خود در قدس شرقی را برای رسیدگی به امور فلسطینیان بازگشایی خواهد کرد؛ کنسولگری که در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بسته شد.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی انتقال داد و در اقدامی دیگر،‌ کنسولگری این کشور در قدس شرقی را مسدود کرد و در عین حال، اعلام کرد که فلسطینیان برای انجام امور خود باید به سفارت آمریکا در قدس اشغالی مراجعه کنند.

این اقدام ترامپ با مخالفت گسترده کشورهای منطقه و بین‌المللی همراه بود ولی وی بدون توجه به این مخالفت‌ها و در راستای خواسته صهیونیست‌ها اقدام به انتقال سفارت آمریکا به قدس کرد.