«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیپلماسی زورگویانه آمریکا در برابر متحدانش جهت فاصله گرفتن از پکن را محکوم کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، ونبین در نشست خبری روز جمعه با محکوم کردن رویکرد دیپلماتیک آمریکا گفت: «واشنگتن نه تنها شرکت‌های چینی را سرکوب می‌کند بلکه دیگر کشورها را نیز به تبعیت از خواسته‌هایش مجبور می‌کند و حتی به رسانه‌های آن کشورها دستور می‌دهد تحت مقررات آمریکا کار کنند».

ونبین افزود: «هیچ کشوری به اندازه آمریکا برازنده استفاده از عنوان دیپلماسی زورگویانه نیست. آمریکا در حالی که درباره دموکراسی و قوانین آن موعظه می‌کند، دیگر کشورها را به سرکوب شرکت‌های چینی وادار می‌کند».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین روز پنجشنبه نیز گفته بود: «از منظر تهدیدهای نظامی، مصداق‌های کلاسیک "اقدامات زورگویانه" توسط آمریکا به جنگ، هرج و مرج، آشوب و تراژدی‌های متعدد منجر شده‌اند... به عنوان مثال، آمریکا در سال ۱۹۹۴ دولت هائیتی را به استعفا مجبور کرد و از آن به عنوان یکی از مصادیق کتابی دیپلماسی زورگویانه نام برد».

تنش‌های میان چین و آمریکا به خصوص بعد از شیوع بیماری همه‌گیر جهانی «کووید-۱۹» (بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹) شدت گرفته است.

چند ماه پیش و در حالی که امید می‌رفت که تنش‌ها میان آمریکا و چین کاهش یابد، یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که به جای لغو محدودیت‌های دوره ترامپ، دولت بایدن به دنبال افزودن محدودیت‌های هدفمند جدید علیه صادرات فناوری‌های حساس به چین است.