وزارت بهداشت آمریکا در گزارش سال 2020 خود تایید کرده است که این وزارتخانه برزیل را ترغیب کرده است که به سوی استفاده از واکسن روسی برای مقابله با ویروس کرونا نرود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز در واکنش به این گزارش، این اقدام آمریکا را کاملا شرم آور توصیف کرده که جان و سلامت انسان‌ها را دستاویز مقاصد سیاسی می‌کند.

این در حالی است که تا کنون 63 کشور جهان استفاده از واکسن روسی اسپوتنیک را تایید کرده و ترکیه امروز نیز مجوز استفاده از واکسن اسپوتنیک را صادر کرد تا جمعیت کشورهایی که می‌توانند از این واکسن استفاده کنند به 2.3 میلیارد نفر برسد.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر، آمریکا، هند و برزیل سه کشور نخست از لحاظ تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بوده و طی 24 ساعت گذشته 3 هزار نفر دیگر در برزیل به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند تا شمار قربانیان کرونا در برزیل به بیش از 401 هزار نفر برسد.

تعداد مبتلایان به کرونا در برزیل به سرعت در حال افزایش بوده و بر اساس گزارش‌ها، تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور در آمریکای جنوبی به نزدیک 15 میلیون نفر رسیده است.

افزایش مبتلایان جهانی کرونا به بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در حالی است که به دلیل گسترش سویه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا از جمله کرونای انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و هندی در قاره‌های مختلف، رنگ کشورهای زیادی قرمز شده است.