«موسی ابومرزوق» نائب رئیس حماس در خارج فلسطین بر مخالفت این جنبش با به تعویق انداختن انتخابات فلسطین تحت هر بهانه‌ای تاکید کرد و گفت: شکست فرآیند انتخابات برای آینده آشتی فلسطین و اهداف آن عواقب خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری دنیا الوطن، ابومرزوق گفت: موضع ما در قبال انتخابات در قدس ثابت است و باید انتخابات در این شهر مقدس هم برگزار شود. ما نمی‌توانیم طبق میل اسرائیل عمل کنیم. این مساله به فلسطینی‌ها مربوط می‌شود.

این مقام حماس گفت: تسلیم شدن در برابر موضع اسرائیل به معنای به رسمیت شناختن حاکمیت آن بر این خاک مقدس است و این اصل قضیه است که باید در برابر آن مقاومت کنیم و اراده خود را تحمیل کنیم.

ابومرزوق گفت: اما در صورت مخالفت رژیم اشغالگر ما می‌خواهیم انتحابات در قدس برگزار شود و این را تحمیل خواهیم کرد. جوانان انقلابی قدس هم که حاضر به ترک یک پله مسجد الاقصی برای اسرائیل نیستند، می‌توانند معادله را بر اسرائیل تحمیل کنند. ما به آنها اعتماد داریم قدس باید کانون مناقشه و خاستگاه مشارکت ملی باشد.

او توجیهات تشکیلات خودگردان برای به تعویق انداختن انتخابات را غیرواقعی خواند و گفت: باید در سطح احزاب و گروه‌های مردمی برای پیشبرد فرآیند انتخابات تلاش کنیم، زیرا جز با انجام انتخابات ریاستی و انتخابات شورای ملی اوضاع فلسطین ساماندهی پیدا نمی‌کند.

«اسماعیل رضوان» از مقامات ارشد حماس هم، احترام گذاشتن تشکیلات خودگردان به زمان برگزاری انتخابات و استفاده از  موقعیت پیروزی اهالی قدس بر رژیم اشغالگر را خواستار شد.

او افزود: ما باید از فرصت پیروزی اهالی قدس بر اسرائیل استفاده کرده و انتخابات را هم در قدس برگزار کنیم. این حق ملت ماست و به دنبال اجازه گرفتن از اشغالگران نیستیم.

فهرست مستقل «صوت الناس» و فهرست‌های مستقل دیگر ظهر امروز یک نشست خبری و تجمع اعتراضی علیه تصمیم احتمالی به تعویق انداختن انتخابات  برگزار کرد.

«ایهاب النحال» نماینده  فهرست صوت الناس گفت: انتخابات حق اهالی قدس است. ما باید انتخابات را به یک نبرد سیاسی تبدیل کنیم که آن را با زور و نه با گدایی تحمیل می‌کنیم.

النحال گفت: اجازه نخواهیم داد اسرائیل در انتخابات کارشکنی کند. ما باید پیروزی انتفاضه قدس را  به فرصتی برای تبدیل آن به یک نقطه عطف و برگزاری انتخابات تبدیل کنیم.

النحال با هشدار به طرف‌هایی که برای اتخاذ تصمیم به تعویق انداختن انتخابات تک روی می‌کنند، گفت: منظور ما یک گروه مشخصی است که می‌خواهد مشکلات خود را سر ملت فلسطین خالی کند چون در داخل آن شکاف و اختلاف وجود دارد؛ اما باید بدانند که مصادره حق انتخابات ملت فلسطین و به تعویق انداختن انتخابات عواقبی غیرقابل پیش بینی خواهد داشت و می‌تواند موجب خشم مردم فلسطین را به همراه داشته باشد.

در همین حال «نبیل ابوردینه» سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان هم گفت که تماس‌ها برای اعمال فشار بر اسرائیل به منظور برگزاری انتخابات در قدس تا روز پنجشنبه که نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی در این خصوص قرار است برگزار شود، ادامه خواهد داشت.

ابوردینه گفت که در نشست شامگاه پنجشنبه یک موضع واحد درباره انتخابات فلسطین گرفته خواهد شد.

انتخابات پارلمانی فلسطین قرار است پس از ۱۵ سال وقفه، در تاریخ بیست‌ودوم می ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی در تاریخ سی‌ویکم جولای ( ۹ مرداد ۱۴۰۰) و همچنین انتخابات شورای ملی در روز ۳۱ آگوست (۹ شهریور) در فلسطین برگزار شود.