ارتش چین بار دیگر با پرواز شماری از جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی خود، پدافند ارتش تایوان را به چالش کشید.

به گزارش منابع خبری، 9 فروند هواپیمای نظامی چین از جمله جنگنده‌های «جی-16» و هواپیمای تجسسی و ضد زیر دریایی «وای -8» سه شنبه وارد منطقه پدافندی تایوان در جنوب غربی این جز یره شدند.

 وزارت دفاع تایوان در این زمینه اعلام کرده که  یگان‌های پدافندی این منطقه به محض ورود هواپیمای نظامی چین فعال شدند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

 وزارت دفاع تایوان شنبه نیز  از پرواز مجدد شماری از جنگنده‌های چین بر فراز منطقه پدافند هوایی این کشور خبر داد.

وزارت دفاع تایوان مدعی شد که جنگنده‌های اف-جی-16 ارتش چین چنی ماموریت بر فراز منطقه پدافند هوایی در جنوب غربی این جزیره و جزایر «پراتاس» انجام دادند.  تایوان از واکنش فوری به این ماموریت و شناسایی و رهگیری سریع جنگنده‌ها و فعال شدن سامانه‌های پدافندی خود  خبر داد.

نشریه آمریکایی«نیوزویک»  به تازگی به نقل از تحلیل‌گران نظامی نوشت، پرواز این جنگنده‌ها بر فراز تنگه تایوان، به احتمال زیاد با هدف شبیه‌سازی حمله به ناو هواپیمابر آمریکابر آمریکایی صورت گرفته است.

به نوشته نیوزویک، برگزاری این رزمایش هوایی، با ورود ناو هواپیمابر «تئودور رزولت» به آب‌های شمال فیلیپین صورت گرفته است. «ما شیائوگانگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در چین گفت، رزمایش‌های ارتش آزادی‌بخش خلق چین در تنگه تایوان «تمرین مبارزاتی» لازم جهت حفظ «حق حاکمیت ملی» چین است.