دولت آفریقای جنوبی امروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به دست داشتن عوامل خارجی در حادثه اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران واکنش نشان داده است.

آفریقای جنوبی با ابراز نگرانی از دخالت عواملی خارجی در این حادثه، ابراز امیدواری کرد «این حادثه تاثیر منفی بر مذاکرات برجامی وین نداشته باشد.»

در بخشی از این بیانیه آمده است: «دولت آفریقای جنوبی نگرانی خود را از حادثه تاسیاست هسته‌ای نطنز و دست داشتن عواملی خارجی در آن ابراز می‌دارد. آفریقای جنوبی امیدوار است مذاکرات برجام بر پای‌بندی کامل بر توافق هسته‌ای متمرکز شود و این حادثه در آن تاثیر نگذارد.»

در انتهای این بیانیه با تاکید بر آن‌که تمام طرف‌ها باید تلاش کنند، افزود: «همه طرف‌های برجامی برای پیگیری بر مثبت بودن تلاش‌ها بایداهتمام ورزند تا نتیجه دیپلماتیک مثبتی را شاهد باشیم.»

ساعاتی پیش «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تایید کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم اکنون در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن در جریان است.

در واکنش به این مسئله کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است هفته آینده نشستی با محوریت غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران خواهد داشت.