«میخاییل شرمنت» معاون رئیس امور منطقه کریمه در مجلس دومای روسیه به اوکراین و اعضای پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) هشدار داد.

شرمنت در مصاحبه با رسانه روسی «ریا نووستی» در واکنش به اظهارات یک مقام اوکراینی گفت: «نقاب‌ها کاملاً افتاده‌اند. بعد از چنین اظهاراتی هیچکس در غرب نمی‌تواند ماهیت خشونت‌آمیز ناتو را انکار کند. اما پیش از هرگونه گام نظامی به سمت روسیه، به آن‌ها توصیه می‌کنم تاریخ نبرد بزرگ میهن‌پرستانه را بخوانند و دوباره فکر کنند. عواقب بسیار سنگینی در انتظار این خشونت‌طلبان خواهد بود».

شرمنت با اشاره به تسلیحات فوق دقیق روسی گفت «هیچکس نباید با زبان زور» با این کشور سخن بگوید و با توجه به امنیت بالایی که در کریمه برقرار است ساکنین این شبه‌جزیره نباید هیچ هراسی داشته باشند.

او همچنین نسبت به سوءاستفاده آمریکا از شرایط ایجاد شده در همه‌گیری ویروس کرونا برای به راه انداختن جنگ‌های جدید، اظهار تأسف کرد.

هشدارهای شرمنت در واکنش به اظهارات اخیر «اولسکی آرستوویچ» نماینده اوکراین در گروه سه جانبه دونباس صورت گرفت که گفته بود، رزمایش «ناتو مدافع اروپا ۲۰۲۱» برای تمرین نبرد احتمالی با روسیه ضروری است.

ناتو قصد دارد این رزمایش را که در نوع خود بزرگ‌ترین رزمایش از زمان جنگ سرد محسوب ‌می‌شود، ماه آینده میلادی با مشارکت کشورهای اروپای شرقی و حوزه بالکان آغاز کند.

از سوی دیگر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه روز شنبه درباره این تحرکات گفت: «بدون شک، شکل‌گیری چنین سناریوهایی به افزایش تنش در مرزهای روسیه منجر خواهد شد».

سخنگوی کاخ کرملین افزود: «البته که [چنین اقدامات تحریک‌آمیزی]  نیازمند اقدامات بیشتری از سوی روسیه خواهد بود تا امنیت خود را تضمین کند».

هنگامی که از پسکوف پرسیده شد این اقدامات چه مواردی را شامل می‌شود پاسخ داد: «هرکاری که لازم باشد انجام خواهد شد».

رئیس جمهور و وزیر دفاع آمریکا اخیراٌ در تماس‌های تلفنی جداگانه با همتایان اوکراینی خود، بر حمایت از کی‌‌یف تأکید کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این‌خصوص گفت: «واشنگتن از تشدید اوضاع در شرق اوکراین نگران بوده و از تحرکات نیروهای روسیه در مرز مطلع هستیم».

اوکراین  چندی پیش از کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری آمریکا به کشورش شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک، خبر داد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز روز جمعه در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود «بر حمایت تزلزل‌ناپذیر آمریکا از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر روسیه، تأکید کرد».

پیش از این «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز از تحرکات نیروهای نظامی روسیه در مجاورت مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرده بود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به ادعاهای کشورهای غربی گفت، تحرکات نظامی روسیه در مجاورت مرزهای اوکراین به منظور حفظ امنیت مسکو بوده و تهدیدی برای دیگران محسوب نمی‌شود.

پسکوف در ادامه گفت، مسکو نیروهای نظامی را بر اساس صلاح‌دید خود در نقاط مختلف این کشور مستقر می‌کند.

از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت: «اوکراین به ناتو ربطی ندارد. با این حال هنگامی که بحث شورای روسیه-ناتو پیش می‌آید، همواره اصرار دارند اولین بحث، اوکراین باشد. چند باری با آن‌ها پای مذاکره نشستیم و گوش کردیم، همه ما این را می‌دانیم».