«سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «وانگ ونتائو» وزیر بازرگانی چین در چارچوب یک ویدئو کنفرانس مسائل همکاری های دوجانبه و چگونگی اجرای توافقات در زمینه های اولویت دار را بررسی کردند.

در این ویدئو کنفرانس تاکید شد در نتیجه تلاش‌های رؤسای جمهور دو کشور روابط بین دو کشور تحکیم می شود. در چارچوب گسترش همکاری های ازبکستان و چین طرح های بزرگ زیادی در زمینه های مختلف اجرا شده است.

طرفین همچنین امکانات مجود برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های سرمایه گذاری و تعاونی صنعتی در زمینه های شیمیایی، الکتروتکنیکی، نساجی، چرمی و همچنین صنعت مصالح ساختمانی را نیز مورد بررسی قرار دادند.

طرفین در مورد تقویت همکاری های متقابل در جذب شرکت های بزرگ چینی برای اجرای طرح های جدید در ازبکستان به توافق رسیدند. هم اکنون 40 پیشنهاد طرحی اولویت دار با هدف راه اندازی با همکاری سرمایه گذاران چینی تنظیم شده است.

طرفین در پایان این رایزنی بر پایبندی متقابل برای اجرای تمام توافقات به دست آمده و تنظیم ابعاد جدید همکاری ها به توافق رسیدند.  

مبادلات بازرگانی ازبکستان و چین در سال 2020 میلادی در سطح 6 میلیارد و 400 میلیون دلار قرار گرفته است. هم اکنون چین بزرگ ترین همکار اقتصادی و بازرگانی ازبکستان می باشد.

هم اکنون در ازبکستان بیش از 700 شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران چینی از جمله بیش از 80 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران چینی در زمینه‌های مختلف اقتصاد این کشور فعالیت می‌کنند. 

جمهوری خلق چین استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 ژانویه سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.