« محمد البرادعی » مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاون اسبق رئیس‌جمهور مصر (۲۰۱۳) در صفحه توئیتر خود از از زندانی کردن مخالفان سیاسی و بدون طی مراحل دادسری انتقاد کرد.

البرادعی در واکنش به بازداشت «زیاد العلیمی» وکیل و فعال سیاسی مصری، نوشت: «همانگونه که در علم حقوق یاد گرفته‌ایم. عدالت قطره‌چکانی، بی عدالتی است. زیاد العلیمی را به خوبی می‌شناختم، او با اراده و اخلاص بالایی به عنوان یک وکیل جوان در انقلاب ژوئن (انقلاب 2011) شرکت کرد و همواره به فعالیت حزبی اعتقاد داشت و بر این باور بود که با اقدام سیاسی می‌توان تغییر ایجاد کرد.»

البرادعی سپس نوشت: «بسیار دردناک است که زیاد و دوستانش بدون محاکمه و به اتهام تروریسم به زندان افتاده‌اند. آن‌ها آینده مصر هستند و این خیلی خطرناک است که امید را در دل‌هایشان بکشیم.»

«زیاد العلیمی» (۴۱ ساله) در ژوئن ۲۰۱۹ به همراه هفت تن دیگر به اتهام عضویت در گروههای تروریستی و مشارکت در حمله به نهادهای حاکمیتی بازدشت شدند. در آوریل ۲۰۲۰ نیز یک دادگاه مصری او و ۱۳ فعال سیاسی دیگر را به مدت پنج سال در لیست تروریستی قرار داد که انتقادات بین‌المللی زیادی را موجب شد.

البرادعی در آگوست ۲۰۱۳ و به دنبال کشتار طرفداران محمد مرسی از سوی ارتش، از سمت معاونت امور بین‌الملل رئیس‌جمهور موقت وقت (عدلی منصور) استعفاء داد و به اتریش رفت.

امروز نیز ۳۱ کشور غربی از جمله آمریکا در بیانیه‌ای خواستار توقف بازداشت مخافلان سیاسی به بهانه جرائم تروریستی شدند.