«کریم علیوی المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز شنبه تأکید کرد که حمله اخیر جنگنده‌های آمریکایی به مرز عراق و سوریه بیانگر نقض مکرر حاکمیت عراق است.

المحمداوی در مصاحبه با وبگاه «السومریة نیوز» گفت که نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح بایستی درباره این حادثه توضیح دهد چرا که این حادثه نقض حاکمیت عراق است و باعث شکاف زیاد بین نیروهای امنیتی و دولت فدرال خواهد شد به خصوص اینکه وزارت دفاع آمریکا از وجود هماهنگی با طرف عراقی خبر داده که این خود سوالات زیادی را مطرح می‌سازد.

وی تأکید کرد که حمله اخیر به نیروهای الحشدالشعبی هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند و اگر دولت عراق در حمایت از فرزندان خود جدیت دارد بایستی درباره این حادثه و جزئیات آن توضیح دهد و تحقیقات فوری درباره آن را آغاز کند.

شب گذشته نیز «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» در نامه‌ای به «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق گفت که بر خلاف ادعای آمریکایی‌ها، یک گروه مرزبانی الحشد الشعبی در داخل خاک عراق هدف قرار گرفته شده است. او گفت که اگر ادعای پنتاگون مبنی بر هماهنگی میان آمریکا و نهادهای امنیتی عراق برای انجام این حمله درست باشد، می‌تواند رخداد خطرناکی باشد و موجب از بین رفتن وحدت و انسجام میان نیروهای نظامی عراقی شود.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) شب گذشته (جمعه) جزئیات جدیدی از حمله بامداد روز جمعه جنگنده‌های آمریکایی به یک مقر نیروهای مقاومت در مرز عراق و سوریه اعلام کرد و مدعی شد که دو جنگنده اف-۱۵ با هفت فروند موشک، ۱۱ مقر را هدف قرار داده‌اند.