«مارک لوکوک» معاون دبیرکل  سازمان ملل  متحد در امور بشردوستانه گفت که بیش از ۱۶ میلیون یمنی از گرسنگی رنج می‌برند و پنج میلیون یمنی چیزی برای خوردن ندارند.

به نوشته وبسایت سوئیس اینفو، طبق اطلاعات سازمان ملل نزدیک به ۸۰ درصد مردم یمن به کمک نیاز دارند و ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال به سوءتغذیه شدید مبتلا هستند و این در حالی است که یمن بخشی بزرگی از نیازهای غذایی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند و جنگ شش ساله نه تنها واردات بلکه ورود کمک‌های بشردوستانه را نیز مختل کرده است.

 «مارک لوکوک» به خبرنگاران گفت که یمن پیش از جنگ هم کشور فقیری بود و ساکنانش مشکل سوءتغذیه داشتند اما حکومتی وجود داشت و اقتصاد در جریان بود و دولت بخش زیادی از نیازهای مردم را تأمین می‌کرد و جنگ تمامی این‌ها را تا حد زیادی از بین برده است.

همزمان ۱۲ سازمان کمک‌رسانی بین‌المللی همچون «آکسفام» و سازمان نجات کودکان و سازمان «کِر اینترنشنال» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که اگر دولت‌ها در نشست روز دوشنبه میزان کمک‌های خود را افزایش ندهند، ۲.۳ میلیون کودک زیر پنج سال یمنی از گرسنگی رنج خواهند برد.

سازمان ملل امیدوار است که در نشست روز دوشنبه برای اعلام میزان تعهدات مالی کشورها که به صورت مجازی برگزار می‌شود، نزدیک به ۳.۸۵ میلیارد دلار جمع‌آوری شود.

«مارک لوکوک» در این باره به خبرنگاران گفت که گرسنگی که به دست بشر در یمن رخ داده، بدترین چیزی است که جهان در طول دهها سال گذشته به خود دیده است

نشریه اکونومیست اخیرا در گزارشی نوشته است که یمن از میان ۱۱۳ کشور، رتبه آخر را در امنیت غذایی در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است.