«عبد الحمید الدبیبه» نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لیبی از روابط خوب این کشور با جمهوری اسلامی ایران و ترکیه خبر داد.

شبکه خبری المیادین به نقل از الدبیبه گفت که «ما از نظر مذهبی، اخلاقی و مردمی با ایران ارتباط داریم».

وی همچنین روابط لیبی با ترکیه را «برجسته» توصیف و تأکید کرد که طرابلس بر اساس احترام به حاکمیت دو کشور، با آنکارا شریک است.

این مسئول لیبیایی خاطر نشان کرد: «همچنان به معاهده مرزهای دریایی با ترکیه عمل و سایر معاهدات را بررسی خواهیم کرد».

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم چند روز پیش گفت که اگر نیروهای خارجی از لیبی خارج شوند، آنکارا نیز از این کشور خارج خواهد شد.

الدیبیه به پارلمان لیبی، پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی را ارائه و از این نهاد خواسته است که با این مسئله موافقت کند.

وی خاطر نشان کرد، در این دولت، «توزیع عادلانه» پستهای وزارتی را بین غرب، شرق و جنوب لیبی مد نظر قرار داده است.

سازمان ملل متحد بهمن ماه گذشته خبر داد که الدبیبه به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی لیبی انتخاب شد.

دور جدید گفت‌وگوهای سیاسی لیبی در شهر ژنو سوئیس، با نظارت سازمان ملل متحد با هدف بررسی نامزد ریاست دولت موقت لیبی برگزار شد و «محمد المنفی» به عنوان رئیس شورای ریاستی،  الدبیبه به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی لیبی و «موسی الکونی» و «عبدالله اللافی» به سمت اعضا انتخاب شدند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم پس از اعلام این خبر، از تشکیل شورای موقت اجرایی لیبی استقبال کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با استقبال از نتایج نشست گفت‌وگوهای سیاسی طرف‌های لیبیایی در ژنو و تشکیل شورای موقت اجرایی لیبی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید موقت با آغاز فعالیت خود  شرایط لازم را برای برگزاری انتخابات تمهید کرده و زمینه برقراری ثبات و آرامش، رشد و پیشرفت در لیبی را  بر اساس حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و به دور از دخالت بیگانگان فراهم کند.

گفتنی است «محمدرضا رئوف شیبانی» سفیر آکردیته جمهوری اسلامی ایران در لیبی نیز اخیرا استوارنامه خود را تقدیم رئیس دولت وفاق ملی لیبی کرد