«مارک لوکوک» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه هشدار داد که زمان درباره بحران یمن در حال اتمام است و بیش از 16 میلیون یمنی به سوی  گرسنگی می‌روند و 5 میلیون از آنها فقط یک قدم با قحطی فاصله دارند.

وی همچنین گفت که حدود 400 هزار کودک زیر پنج سال یمنی با سوء تغذیه شدید مواجه بوده و در هفته‌ها یا ماه‌های پایانی عمر خود قرار دارند.

این مقام سازمان ملل از تصمیم آمریکا برای حذف نام جنبش انصارالله یمن از لیست گروه‌های تروریستی استقبال کرد و گفت: «مقام‌های آمریکایی این موضوع را شفاف ساخته و ما نیز موافق هستیم و نگرانی‌ها درباره این موضوع به شدت بشردوستانه است.»

وی گفت که آمریکا از قصد خود برای اولویت دادن به دیپلماسی در پایان یافتن جنگ یمن و پرداختن به بحران انسانی در این کشور خبر داده است.

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه هشدار داد در صورتی که یمن به سوی قحطی بزرگ برود، یک فرصت برای صلحی پایدار از بین خواهد رفت.

ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به شش سال یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته، با محاصره همه جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.