محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد مصر و اردن برای آشتی با محمد دحلان عضو اخراجی جنبش فتح که اکنون در امارات اقامت دارد، را نپذیرفت.

«عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر و «احمد حسنی» همتای اردنی او ۱۷ ژانویه گذشته در سفری به رام‌الله با عباس دیدار کرده و سعی کردند او را به آشتی با دحلان متقاعد کنند.

آن‌ها گفته بودند که اگر عباس با دحلان آشتی نکند، دودستگی در جنبش فتح در انتخابات آتی فلسطین رخ خواهد داد که پیروزی این جنبش در برابر حماس را تضعیف می‌کند.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، با وجود میانجی‌گری‌های مصر و اردن اما عباس حاضر به آشتی نشده و دحلان نیز امید چندانی به این آشتی ندارد و برای مشارکت در انتخابات با فهرست جداگانه تلاش می‌کند.

در همین راستا جریان «الاصلاحی الدیمقراطی» وابسته به دحلان در جنبش فتح سعی دارد برای مشارکت در انتخابات آتی، دو عضو مهم خود را به غزه بازگرداند که یکی از آن‌ها «عبدالحکیم عوض» مسئول کمیته انتخابات است.

عوض و صدها نفر از رهبران و فعالان فتح در پی بروز دودستگی و اختلافات داخلی در سال ۲۰۰۷ و درگیری خونین با نیروهای دستگاه امنیت پیشگیرانه تشکیلات خودگردان فلسطین، غزه را ترک کردند و پس از آن جنبش حماس کنترل این منطقه را به دست گرفت.

در همین ارتباط «عماد محسن» سخنگوی این جریان در غزه گفت که بازگشت این افراد از سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده بود و ارتباط چندانی به انتخابات ندارد.

او افزود که بازگشت حدود ۴۰۰ نفر از فعالان فتح به غزه هیچ گونه اشکال قانونی ندارد.