یک مقام عالی رتبه کوبایی گفت، اسناد برملا شده ایالات متحده در زمینه ادعای نقص مسائل بهداشتی در کوبا  توسط دیپلمات‌های آمریکایی، نشان دهنده دروغ‌های دولت ترامپ ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده علیه کوباست.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «خوانا تبلادا» معاون بخش آمریکا در وزارت خارجه کوبا ،گفت که دولت جدید ایالات متحده باید در اقدامات اعمال شده توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور علیه این کوبا تجدید نظر کند.

بر اساس این گزارش، اواخر سال ۲۰۱۶ و مه ۲۰۱۸ ، چند دیپلمات آمریکایی و کانادایی در «هاوانا» از ابتلا به بیماری ناشناس در این کشور شکایت داشتند. پس از آن مقامات دولت ترامپ مدعی شدند که کوبا ممکن است در پشت این حوادث بوده یا حملات صوتی علیه دیپلمات‌ها انجام داده باشد که البته کوبا هموار آن را انکار کرده است.

اینک دولت کوبا می‌گوید که فقدان دلایل محکمه پسند در این گزارش، بیانگر این است که حمله‌ صوتی علیه دیپلمات‌های آمریکا در هاوانا صورت نگرفته و دلیلی برای بسته بودن کنسولگری این کشور در هاناوا و عدم مجوز به شهروندان این کشور در آمریکا  و بلعکس برای برقراری ارتباط وجود ندارد.

«باراک اوباما » رئیس جمهور پیشین  کوبا پس از برقراری روابط کامل دیپلماتیک با کوبا در سال 2015، تحریم‌ها را علیه این کشور کاهش یا لغو کرد. ترامپ بعداً بسیاری از تصمیمات اوباما را لغو کرد.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، دولت آمریکا مواضع تندی علیه کوبا اتخاذ کرد و بار دیگر به تشدید فشارهای سیاسی، اقتصادی و تهدید نظامی علیه کوبا روی آورد. کوبا نیز بارها تحریم‌های دولت ترامپ را ظالمانه ونقض قوانین سازمان ملل و حقوق بشر خواند.