گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر خواستار پایان فوری تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه ونزوئلا شد و گفت این تحریم‌ها پیامدهای بشردوستانه ویرانگری برای این کشور داشته و باعث قطع جریان تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم ونزوئلا در میانه بحران کرونا شده است.

بر اساس گزارش مقدماتی «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تاثیر اقدامات یک جانبه اجباری که روز جمعه منتشر شد، تحریم‌ها علیه طیف وسیعی از صنایع و موسسات ونزوئلایی باعث فجایع انسانی و اقتصادی برای کل جمعیت این کشور بخصوص افراد فقیر و آسیب‌پذیر شده است.

به گزارش شبکه روسی «آرتی»، دوهان در این خصوص نوشت: امروز ونزوئلا با کمبود ماشین‌آلات لازم، قطعات یدکی، برق، آب، سوخت، گاز، غذا و دارو روبروست. او در ادامه با مرتبط دانستن بخش بزرگی از این کمبودها با تحریم‌ها علیه کاراکاس، افزود حدود ۲.۵ میلیون ونزوئلایی با ناامنی شدید غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه نوشت: امتناع مکرر بانک‌های آمریکا، انگلیس و پرتغال از آزاد کردن دارایی‌های ونزوئلا حتی برای خرید دارو، واکسن و کیت‌های محافظتی مانع توانایی این کشور در پاسخگویی به شرایط اضطراری «کووید-۱۹» شده است.

او در پایان از آمریکا و انگلیس و سایر متحدان آن‌ها خواست در این تحریم‌ها تجدیدنظر کنند و مطابق اصول قانون بین‌المللی، حاکمیت قانون، حقوق بشر و قانون پناهجویان این تحریم‌ها را بردارند. این مقام سازمان ملل همچنین خواستار کاهش مجازات اعمال شده علیه طرف‌های سوم که به دنبال معامله با کاراکاس هستند، شد و افزود این اقدامات باعث تبعیت بیش از حد از رژیم تحریم‌ها از سوی کشورهایی می‌شود که از اقدامات تلافی‌جویانه واشنگتن می‌ترسند.

وی در پایان هم توصیه کرد موسسات مالی خارجی فوراً دارایی‌های بانک مرکزی ونزوئلا را از بلوکه خارج کنند تا کاراکاس بتواند دارو، واکسن، غذا، تجهیزات پزشکی، لوازم یدکی و سایر تجهیزات ضروری برای تضمین نیازهای بشردوستانه مردم ونزوئلا و احیای خدمات عمومی را تامین کند.

دولت ترامپ از ابتدای روی کار آمدن خود در آمریکا مواضع تندی علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اتخاذ کرد و در همین راستا در اقدامی مداخله‌جویانه «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور مشروع» این کشور به رسمیت شناخت.

ترامپ بعد از این اقدام، انواع فشارهای سیاسی، اقتصادی، تحریم‌های شدید و تهدیدهای نظامی علیه ونزوئلا را در دستور کار قرار داد و حتی از کودتای نافرجام گوایدو در ونزوئلا با هدف سرنگونی حکومت رئیس جمهور ونزوئلا حمایت کرد. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت خرید و فروش نفت خام ونزوئلاست که از آوریل ۲۰۱۹ تاکنون اعمال می شود.

بعد از رفتن ترامپ، به نظر نمی‌رسد که دولت جدید آمریکا هم به دنبال تغییر رویکرد در قبال ونزوئلا باشد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید آمریکا پیش از انتصاب، در جلسه بررسی صلاحیت خود برای وزارت خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که دولت جدید این کشور هیچ برنامه‌ای برای باطل کردن به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا ندارد.

وی افزود دولت بایدن از ابزار تحریم‌ها به عنوان وسیله‌ای برای کنار زدن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا، برای تأثیرگذاری هدفمند بر این کشور آمریکای جنوبی استفاده می‌کند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا چندی قبل خروج رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از کاخ سفید را پیروزی برای کشورش دانست و از دولت جدید مستقر در کاخ سفید خواست سیاست‌های خود در قبال کاراکاس را تغییر دهد.