« آنتونی بلینکن » وزیر خارجه دولت جدید آمریکا بامداد امروز (جمعه) به‌صورت تلفنی با «چونگ یو-یونگ» همتای خود در کره جنوبی گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلینکن و چونگ در این تماس تلفنی،  درباره مسائلی چون تقویت روابط دوجانبه، خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره و کودتای نظامی در میانمار رایزنی کردند.

بلینکن در گفت‌وگو با همتای خود در کره جنوبی، بر تعهد آمریکا برای پاکسازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات اتمی، علی‌رغم بن‌بست مذاکرات با کره شمالی، تاکید کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، وی همچنین به چونگ وعده داد که واشنگتن برای تقویت اتحاد با سئول، به صورت کامل با این کشور همکاری می‌کند.

به نوشته رویترز، دو طرف همچنین درباره کودتای نظامی در میانمار، به دست گرفتن قدرت توسط ارتش و بازداشت مسئولان دولتی این کشور عمیقاََ ابراز نگرانی کردند.

علی‌رغم تلاش ناکام دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» برای مذاکره با پیونگ یانگ و سه دیدار وی با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، تنش‌ها در روابط دو کشور  همچنان ادامه دارد.

آمریکا طی دهه‌های اخیر ضمن استقرار نیروهای نظامی خود در کره جنوبی و مناطق همجوار کره شمالی، همواره علیه برنامه اتمی این کشور موضع‌گیری کرده و خواستار برچیدن این برنامه شده است اما پیونگ‌یانگ این برنامه را ضامن امنیت و بقای خود می‌داند.

با این حال، سرپرست سابق سفارتخانه کره شمالی در کویت می‌گوید دولت پیونگ‌یانگ هرگز با خلع سلاح اتمی موافقت نمی‌کند زیرا آن را برای تداوم حیات خود ضروری می‌داند.