یک سازمان حقوق بشری در گزارشی از استفاده ارتش سعودی و شبه‌نظامیان وابسته به ریاض از سلاح‌های بلژیکی در جنگ یمن خبر داد. در حالی که مقامات بلژیکی مدعی هستند که سلاح‌های صادراتی به دولت سعودی صرفا در داخل عربستان و از سوی نهادهای امنیتی به کار برده می‌شوند.

به نوشته وبگاه ویکیلیکس سعودی، سازمان حقوق بشری Vredesactie در گزارشی نوشت که مقامات بلژیکی مدعی هستند که سلاح‌های صادراتی به عربستان صرفا برای استفاده گارد ملی و گارد پادشاهی هستند، اما طی مستندانی فاش شده است که این سلاح‌ها در درگیری‌های منطقه «وادی الجباره»  در یمن استفاده می‌شود.

به گفته این سازمان حقوق بشری، این سلاح‌ها ساخته شرکت «FN Herstal» واقع در منطقه «والونی» در جنوب بلژیک است. با این حال صادرات سلاح به عربستان طبق رأی دادگاه اداری بلژیک و با فشار گروههای حقوق بشری از آگوست ۲۰۲۰ متوقف شده اما مقامات والونی در صدد صدور دوباره مجوز هستند.

دادگاه اداری بلژیک در آن زمان اعلام کرده بود که فروش سلاح به عربستان سعودی نه تنها اقدامی ضد اخلاقی بلکه خلاف قانون است، اما مسئولان شرکت «FN Herstal» مدعی شده بودند که این سلاح‌ها در جنگ یمن استفاده نمی‌شود.

عربستان سعودی از بزرگترین خریداران سلاح از بلژیک است و طبق گزارش سازمان  Vredesactie، یک سوم سلاح‌های تولیدی در بلژیک در ۳۰ سال گذشته به عربستان سعودی فروخته شده است.