دولت « جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا خود را برای اعمال تحریم علیه سران کنونی و سابق میانمار به دلیل مشارکت در کودتا در این کشور آماده می‌کند.

این تحریم‌ها اولین اقدام تنبیهی دولت جو بایدن از زمان تصدی کاخ سفید از روز 20 ژانویه (1 بهمن) به شمار خواهد آمد.

بر اساس گفته یک مقام نزدیک به دولت، این تحریم‌ها نهادهای تجاری که با کودتاگران در میانمار در ارتباط هستند را هدف قرار خواهد داد.

در پی تحولات هفته گذشته میانمار، بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، انگلیس و اتحادیه اروپا کودتای نظامی در میانمار را محکوم کردند و خواستار تشکیل جلسه فوری سازمان ملل در خصوص این موضوع شدند.

طبق این گزارش، شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که ۱۱ فوریه (۲۳ بهمن ماه) یک جلسه اضطراری برای بررسی مسئله میانمار برگزار خواهد کرد.

«مین آهنگ هلینگ» فرمانده ارتش میانمار که هفته گذشته بعد از کودتای نظامی، قدرت را به دست گرفت، تصریح کرد که دولت میانمار بواسطه «تقلب انتخاباتی» از قدرت برکنار شد و متعهد شد که ارتش وی یک «دموکراسی واقعی و اصولی» تشکیل دهد.

روز دوشنبه هفته گذشته بود که پس از انتشار اخباری درباره بازداشت «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب حاکم میانمار و دیگر رهبران این حزب، ارتش این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت را به مدت یک‌ سال در اختیار گرفته است.

ارتش میانمار با اعلام حکومت نظامی در این کشور اعلام کرد که قدرت برای مدت یک سال به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش میانمار منتقل شده است.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در ۲۳ آبان ماه با کسب ۸۳ درصد از آراء در انتخابات پارلمانی میانمار پیروز شده بود.

سخنگوی «حزب ملی برای دموکراسی» به رهبری سوچی روز چهارشنبه اعلام کرد، دادگاهی در میانمار وی را به نقض قوانین صادرات و واردات متهم کرده است.

ظرف روزهای اخیر، شمار زیادی از هواداران دولت سوچی و مخالفان کودتا، در خیابان‌های میانمار دست به اعتراضات گسترده زدند که با برخود نیروهای پلیس و بازداشت عده‌ای از معترضان همراه شد.