عضو ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق   گفت که اردن از جمله کشورهای عضو یک محور منطقه‌ای-بین المللی است که با دخالت در امور عراق درصدد تضعیف قدرت و جایگاه این کشور در منطقه است.

الموسوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغدد الیوم با اشاره به وجود بسیاری از مداخلات خارجی علیه عراق  گفت: «حتی برخی توطئه‌ها علیه فرآیند سیاسی عراق در کشورهایی همجوار از جمله اردن طراحی شده است.»

عضو پارلمان عراق گفت: «فرایند سیاسی در عراق همچنان مورد هجمه قرار گرفته است تا عراق به ثبات نرسد و موضع آن و قدرت بین المللی و منطقه‌ای آن ضعیف شود.»

الموسوی از دولت عراق خواست خطر این قضیه را درک کرده و از طریق دیپلماسی خود مانع دخالت‌های طرف‌هایی منطقه‌ای و بین المللی در امور عراق شود.

«بشر الخصاونه» نخست‌وزیر اردن روز پنجشنبه در سفری به بغداد با الکاظمی دیدار کرد. در این دیدار روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهتمام مشترک و پرونده‌های مشترک دولت‌های بغداد و امان بررسی شد.

مصر و اردن در مقطع اخیر تلاش کرده‌اند رابطه خود را با عراق تقویت کنند.

شماری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان پارلمان عراق معتقدند که توافقنامه‌های همکاری بغداد-امان به دلیل امتیازهای ویژه‌ای که به امان داده است، اقتصاد عراق را بیش از پیش فلج می‌کند.

اوایل شهریور ماه گذشته، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین عبدالله الثانی» ولی‌عهد او و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سومین اجلاس سه‌جانبه که در امان برگزار می‌شد، حضور یافتند و یک توافق در خصوص تقویت همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری میان سه کشور اردن، عراق و مصر امضا کردند.

آذر ماه گذشته نیز دولت مصر سومین نشست هماهنگی این کشور با عراق و اردن را در سطح وزرای این کشورها برای تقویت همکاری‌های فیمابین در قاهره برگزار کرد.