« مولود چاووش‌اوغلو » وزیر امور خارجه ترکیه که به بروکسل سفر کرده، امروز (پنجشنبه) در نشست خبری مشترک با « جوزپ بورل » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاضر شد.

بورل به عنوان سخنران اول در این نشست خبری کوتاه، گفت: «می‌خواهیم گفت‌وگوها درباره جزیره قبرس در سریعترین زمان ممکن شروع شود. همچنین تنش‌ها در شرق مدیترانه به شکل پایدار و مسالمت‌آمیزی کاهش یابند».

وی توضیح داد: «انتظار داریم که بحران‌ها و مناقشات منطقه‌ای شامل سوریه و لیبی، از طریق راهکار سیاسی حل شوند... ما درباره وضعیت سیاسی و برخی تحولات خاص در ترکیه صحبت کردیم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه در برخی حوزه‌های خاص در ترکیه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، از وضعیت کنونی در ترکیه ابراز نگرانی کرد. بورل توضیح بیشتری درباره این «اتفاقات خاص در حوزه‌های خاص» ارائه نکرد.

وزیر خارجه ترکیه نیز به عنوان سخران بعدی گفت: «سال ۲۰۲۱، سال پر مشکلی در روابط دوجانبه ترکیه و اتحادیه اروپا بود که پیامدهای آن در ماه سپتامبر خود را نشان داد».

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسولا ون‌درلین» رئیس کمیسیون اروپا از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای سفر به ترکیه دعوت شده‌اند، گفت: «برای اینکه روابط خوب دوجانبه را تثبیت کنیم، باید برخی گام‌های خاص دوجانبه برداشته شود».

وی همچنین افزود: «به بورل پیشنهاد به‌روز رسانی توافق مهاجران و همچنین کنفرانس چندجانبه در شرق مدیترانه را دادیم و درباره معافیت روادید برای سفر شهروندان ترکیه به اروپا و به‌روز رسانی قوانین گمرکی صحبت کردیم».

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

پیش از این نیز، چاووش‌اوغلو - که کشور طی هفته‌های اخیر تهدیدهای زیادی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا برای تحریم شدن به دلیل تنش با یونان دریافت کرده - گفت ترکیه به صورت رسمی از یونان می‌خواهد که گفت‌وگوها درباره فعالیت‌های حفاری از سر گرفته شود و اولین جلسه آن نیز در ماه جاری میلادی (ژانویه) برگزار شود.