دبیرکل اتحادیه عرب گفت: این اتحادیه آماده است تا به لیبیایی‌ها در اجرای مصوبات نشست گفت وگوهای سیاسی و نظارت بر آتش بس کمک کند.

احمد ابوالغیط که از طریق ویدئو کنفرانس در نشست مجازی اعضای شورای امنیت شرکت کرده بود، اظهار داشت: اتحادیه عرب آمادگی دارد که از لحاظ حقوقی و فنی به لیبیایی‌ها کمک کند تا بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات سراسری 24 دسامبر 2021  را لیبی فراهم کند و برآن نظارت داشته باشد.

وی تاکید کرد: اتحادیه عرب از تلاش سازمان ملل برای پایان دادن به بحران داخلی لیبی حمایت می‌کند و در کنار لیبیایی‌ها می‌ایستد و اطمینان دارد، با همکاری کشورهای همجوار ( مصر) روند مذاکرات سیاسی در لیبی به سرانجام می‌رسد و لیبیایی‌ها این توانمندی را دارند، توافقاتی را که امضاء می‌کنند، اجرایی خواهند کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب از مزدوران و تمام نظامیان بیگانه خواست تا بر اساس تواقفنامه آتش بس ( کمیته مشترک نظامی 5-5 ) خاک لیبی را ترک کند چرا که این اقدام سبب می‌شود تا سایه تهدید شبه نظامیان برای همیشه از سر لیبی کم شود.

وی تصریح کرد: اگرمزدوران و نظامیان بیگانه از لیبی بیرون رانده نشوند، هیچ توافقی نمی‌تواند،  این کشور را از مرحله انتقالی عبور دهد لذا اتحادیه عرب براین باور است، چنانچه به دخالت‌های بیگانگان پایان داده نشود، تمام تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران لیبی بی نتیجه خواهد بود.

کمیته مشترک نظامی از پنج نماینده نظامی و امنیتی دولت طرابلس – غرب  و دولت طبرق – شرق لیبی تشکیل شده‌است. این کمیته مسئولیت نظارت بر اجرای آتش بس در این کشور را به عهده دارد.

چندی پیش دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از شکننده بودن آتش بس در لیبی خواستار اعزام ناظران بین‌المللی به این کشور شد تا بر روند اجرای آتش بس  نظارت داشته باشد.

این درخواست‌ها در حالی مطرح می‎شود که طی دو یا سه ماه اخیر گزارشی از نقض آتش بس مخابره نشده است و لیبیایی‌ها به دقت بر روند این آتش بس نظارت دارند و همین موضوع سبب شده تا روند مذاکرات سیاسی پیش بروند و توافقاتی درباره برگزاری انتخابات سراسری  و تشکیل قدرت اجرایی واحد انجام شود.