۵۵ شهروند آمریکایی پس از تزریق واکسن کرونای شرکت فایزر و مدرنا جان خود را از دست داده‌اند. سامانه فدرال کشور آمریکا براساس اطلاعات ارائه شده از سوی سامانه گزارش عوارض جانبی واکسن، این خبر را اعلام کرده است.

دراین سامانه گزارش‌هایی از عوارض تزریق واکسن مدرنا و فایزر از سوی افراد مختلف مانند کارکنان بهداشت، خانواده‌های آن‌ها یا شخص بیماران ثبت شده است. برخی عوارض دیگر که اعلام نشده در حد فوت جدی نبوده‌اند. دربرخی از موارد اعلام شده، بیماران تنها چند روز پس از تزریق واکسن جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از این افراد، مردی ۶۶ ساله ساکن یکی از خانه‌های سالمندان «کلرادو» بوده که پس از دریافت واکسن، احساس خواب‌آلودگی داشته است.

روز بعد از تزریق که مصادف با کریسمس بوده، او با چشمانی نیمه باز و دهان کف آلود در تخت خوابش در حالیکه نفس نمی‌کشید، دیده شد.

فرد دیگری مرد ۹۳ ساله‌ای از «داکوتا» بوده که روز چهارم ژانویه واکسن فایزر را تزریق کرده است. او دو ساعت بعد احساس خستگی داشته و با احساس سنگینی در پاهایش به اتاقش رفته و اندکی بعد جان باخت.

شرکت‌های داروسازی آمریکایی «مدرنا و فایزر» تاکنون به درخواست برای اظهارنظر درباره این گزارش‌ها پاسخی نداشتند.

«ابیگل کاپوبیانکو» سخنگوی سازمان غذا و داروی آمریکا در این باره گفت تمامی مواردی که از مرگ گزارش شود «با سرعت و دقت از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بررسی خواهند شد.»

همچنین تاکنون علاوه‌بر فوتی‌ها، ۹۶ مورد از عوارض خطرناک نیز گزارش شده است. در این میان ۲۴ فرد به معلولیت همیشگی دچار شده و ۲۲۵ فرد در بیمارستان بستری شدند. ۳۸۸ نفر دیگر نیز به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

گفتنی است «لو کوریا» نماینده دموکرات حوزه انتخابیه ۴۶ کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا، چند روز پس از دریافت واکسن کرونا، به کووید-۱۹ مبتلا شد. پیش از این، شرکت فایزر گفته بود که اثر واکسن آن ۵۲ درصد بعد از دوز اول و ۹۵ درصد بعد از دوز دوم است.

همچنین نتیجه تحقیقات موسسه پیو نشان می‌دهد که در ماه سپتامبر پنجاه درصد از آمریکایی‌ها گفته بودند تمایلی به دریافت واکسن کرونا ندارند و چهل درصد نیز معتقدند "قطعا" یا "احتمالا" واکسن کرونا را تزریق نمی‌کنند.