نتایج نظرسنجی «پیو» که روز جمعه منتشر شد نشان داد میزان رضایت از دونالد ترامپ به ۲۹ درصد سقوط کرده که پایین‌ترین میزان دوره ریاست‌جمهوری او و نه درصد کمتر از اوت ۲۰۲۰ است.

بنابر این نظرسنجی، حتی در بین جمهوریخواهان هم محبوبیت ترامپ کاهش داشت و تنها ۶۰ درصد آن‌ها عملکرد او را مثبت ارزیابی کردند. در ماه اوت ۷۷ درصد جمهوری‌خواهان چنین نظری داشتند.

به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل» به نظر می‌رسد شورش خشونت‌بار کنگره در روز ششم ژانویه علت اصلی این تنزل رتبه باشد. بنابر این گزارش، امتناع وی از پذیرش پیروزی بایدن در انتخابات که دلیل اصلی اتفاقات کنگره بود، بر کاهش سطح محبوبیت او تاثیرگذار بوده است.

پیش از این اتفاقات و در طول حدود چهار سال ریاست‌جمهوری وی میزان محبوبیتش اغلب پایدار و بین ۳۰ و چند تا چهل و چند درصد بود.

در این نظرسنجی همچنین بیش از ۵۰ درصد آمریکایی‌ها (۵۲ درصد) معتقد بودند رئیس‌جمهور کشورشان مسئولیت زیادی در قبال آشوب کنگره دارد و ۲۳ درصد مسئولیت نسبی برای وی قائل شدند.

نظرسنجی پیو نشان داد ۵۴ درصد آمریکایی‌ها فکر می‌کنند ترامپ باید از قدرت برکنار شود و ۴۵ درصد معتقدند او باید دوره خود را به پایان برساند.

در خصوص آینده هم، نتایج نشان داد کمتر از یک سوم آمریکایی‌ها (۲۹ درصد) مایلند وی را یکی از افراد اصلی صحنه سیاست کشورشان ببینند، در حالی که ۶۸ درصد گفتند او همین حالا باید بازنشسته شود.

میزان رضایت از ترامپ او را در زمره یکی از نامحبوب‌ترین روسای جمهور همه دوران‌های آمریکا قرار داد. او هم به جمع «جورج دابلیو بوش»، «جیمی کارتر» و «ریچارد نیکسون» پیوست که هنگام ترک قدرت، اکثریت قابل توجهی از مردم از عملکرد آن‌ها ناراضی بودند.

زمانی که نیکسون از سمت خود در سال ۱۹۷۴ استعفا کرد، تنها ۲۴ درصد از عملکرد وی رضایت داشتند. نتایج پیو با نتایج سایر نظرسنجی‌ها که آن‌ها هم از کاهش رضایت از ترامپ حکایت دارند، تطابق دارد. 

پیشتر نظرسنجی «ای‌بی‌سی نیوز/واشنگتن پست» نشان داد میزان رضایت از عملکرد ترامپ ۳۸ درصد است، نظرسنجی «دانشگاه کوئینیپیاک» ۳۳ درصد رضایت و رویترز ۳۵ درصد را نشان داد. 

در نظرسنجی ای‌بی‌سی نیوز/واشنگتن پست، ۹۰ درصد مردم آمریکا با حملات روز ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) به کنگره ابراز مخالفت کردند و هفتاد درصد نیز گفتند که رئیس جمهور این کشور دست کم باید مسئولیت بخشی از این رویداد را بر عهده بگیرد.

در این نظرسنجی همچنین ۵۶ درصد از پرسش‌شوندگان از تلاش‌های کنگره برای محروم کردن ترامپ از شرکت در انتخابات بعدی در آمریکا حمایت کرده‌اند. چهل و چهار درصد هم گفتند که ترامپ باید به دلیل تحریک طرفدارانش برای حمله به کنگره محاکمه شود.

به دنبال یورش طرفداران ترامپ به جلسه کنگره آمریکا و ناکامی رئیس‌جمهور این کشور در عدم تایید پیروزی جو بایدن، دموکرات‌ها ضمن محکوم کردن اقدامات او در تحریک هوادارانش، روند استیضاح وی را که قرار است اول بهمن ماه از قدرت کنار برود، کلید زدند.