وکلای «محمد علی اوزتورک» تاجر اهل ترکیه که از سه سال پیش در امارات و تحت بازداشت به سر می‌برد، به سازمان ملل بابت شکنجه موکلشان شکایت کرده‌اند.

به نوشته القدس العربی، اوزتورک در ۲۰ فوریه ۲۰۱۸ که به همراه همسرش برای شرکت در یک نمایشگاه مواد غذایی به دبی رفته بود، بازداشت شد. «امینه اوزتورک» همسر او می‌گوید که افرادی با لباس‌های غیر نظامی به یکباره بدون دلیل آن‌ها را بازداشت کرده و به مکان ناشناسی منتقل کردند. او اکنون آزاد شده و به ترکیه بازگشته، اما همسرش به ۲۵ سال زندان محکوم شده است.

مقامات اماراتی دلیل بازداشت او را «حمایت و پشتیبانی از گروههای تندرو در سوریه» اعلام کرده‌اند. اما ترکیه می‌گوید این اقدامات ابوظبی سیاسی و برای گروگشی است.

در بیانیه وکلای اوزتورک آمده که از ساعات اولیه بازداشت، بازجویی تحت شکنجه از وی آغاز شده و جانش در خطر است. بازجویی‌ها عمدتا درون آب سرد انجام می‌شود. ممانعت از خواب به مدت سه روز متوالی و بیدار نگه داشتن او با ضرب و شتم و آب یخ نیز دیگر موارد شکنجه است.

به گفته وکلا، اوزتورک بارها به مأموران گفته است که سکته کرده، اما توجهی به او نمی‌شود. مأموران همچنین برای شکنجه وی از خفگی مصنوعی، گرسنگی دادن طولانی و حبس‌های انفرادی دراز مدت استفاده می‌کنند، به طوریکه از ابتدای بازداشت تا کنون ۲۵ کیلوگرم وزن خود را از دست داده است.

طبق این بیانیه، این تاجر ترکیه‌ای در زندان «الوثبه» در ابوظبی نگهداری می‌شود. زندانی که نزد مخالفان به شرایط سخت و طاقت‌فرسایش شناخته می‌شود.

خانواده اوزتورک در دسامبر ۲۰۲۰ علیه مقامات ابوظبی در دادگاهی در ترکیه شکایت کردند.

روابط ترکیه و امارات از زمان آغاز اعتراضات موسوم به «بهار عربی» به مرور تیره شده و در سال‌های اخیر در موضوعات مختلفی از جمله اخوان‌المسلمین، یمن، قطر و موضوعات مختلف تنش‌ها افزایش یافته است.