چند منبع دیپلماتیک خبر دادند که سلطان عمان در چهل‌ویکمین دور اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس که قرار است فردا سه‌شنبه در شهر العُلا واقع در شمال غربی عربستان سعودی برگزار شود شرکت نخواهد کرد. 

به گفته این منابع، «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر در امور هیأت وزیران عُمان ریاست هیأت این کشور در این اجلاس را بر عهده خواهد داشت.

بر اساس گزارش روزنامه الرأی الیوم، بررسی بحران میان قطر و کشور‌های محاصره کننده آن و احتمالا آشتی چهار کشور عربی با دوحه در این نشست صورت خواهد گرفت. پیش از این انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات مدعی شد فضای سیاسی و اجتماعی در خلیج فارس به دنبال پایان دادن به بحران ادامه دار با قطر است.

اخیرا کشور‌های عربی مدعی آشتی با قطر و پایان دادن به حصر این کشور و از سرگیری روابط دوستانه با دوحه شدند، اما آنچه این روز‌ها بیشتر به گوش می‌رسد حاکی از تشدید اختلافات دیرینه است.

بحران روابط میان چهار کشور عربی با قطر از ۲۰۱۷ با قطع کامل روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با این کشور آغاز شد. این کشور‌ها از پنج ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌ و این کشور را به صورت زمینی و هوایی تحت محاصره قرار داده‌اند. آن‌ها همچنین این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرده اند. دوحه با رد این اتهامات، همسایگان عرب خود را به تلاش برای دست اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرده است.