دیپلمات‌های مصری در قاهره و دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس در گفت‌و‌گو با روزنامه «العربی الجدید» فاش کردند که « عبدالفتاح السیسی » رئیس‌جمهور مصر هنوز پاسخ مثبتی به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی مبنی بر حضور در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس نداده و السیسی همچنان در حال بررسی موضوع است.

العربی الجدید به نقل از منابع یادشده نوشت، قاهره هنوز هیأت خود را برای حضور در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که قرار است در تاریخ پنجم ماه ژانویه در ریاض برگزار شود،‌ تشکیل نداده است.

این منابع در این خصوص گفتند: «علت تأخیر السیسی در قطعی کردن موضع خود در قبال دعوت [شاه سعودی] این است که میانجی‌های مشارکت‌کننده در حل و فصل بحران قطر، تا به این لحظه، پیامی مبنی بر پاسخ مثبت دوحه به مطالبات مصر به او منتقل نکرده‌اند».

منابع یادشده در ارتباط با مهم‌ترین مطالبات قاهره از دوحه، به دست کشیدن از انتقاد از سیاست‌های مصر و مواضع داخلی و خارجی السیسی در رسانه‌های قطری؛ چه آنهایی که از حمایت دوحه برخوردارند چه رسانه‌هایی که در ترکیه مستقر هستند، اشاره کردند.

طبق این گزارش، طی چند ساعت گذشته، رایزنی‌هایی درباره حضور السیسی در اجلاس شورای همکاری در سطح سران، وزارت‌خارجه و سازمان اطلاعات کشورهای قاهره، ابوظبی، ریاض و کویت در جریان بوده است آن هم برای پاسخ به این سؤال که آیا حضور رئیس‌جمهور مصر تأثیر مثبتی در ایجاد فضایی مناسب برای ثمربخش بودن مذاکرت خواهد داشت یا خیر.

منابع مذکور همچنین خبر دادند که در این رایزنی‌ها، جزئیات دقیقی از جمله دستور کار پیشنهادی، دیدارهای تعیین‌شده در حاشیه اجلاس در صورت مشارکت السیسی و ترتیب تشریفاتی برای عکس مشارکت‌کنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

العربی الجدید می‌نویسد، علی‌رغم آنکه در رایزنی‌ها به ریزترین جزئیات این اجلاس پرداخته شده است که خود این موضوع نشان از نزدیکی حضور عبدالفتاح السیسی در اجلاس سران دارد؛ اما منابع یادشده گفته‌اند: «به احتمال زیاد، حضور و نوع تعامل طرف‌ها با این رویداد-به جز ریاض و دوحه- محدود به اظهار حُسن نیت و تنها عنوان‌ آشتی خواهد بود تا اینگونه مسائل ریز به توافق‌های آینده و کمیته‌های دوجانبه واگذار شود».

برخی مشاوران السیسی و اعضای ارشد وزارت خارجه مصر بر این باورند که حضور رئیس‌جمهور این کشور در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس پیامی مثبت است و به موضع رسمی مصر در مذاکرات جاری خدشه‌ای وارد نخواهد کرد؛ اما در مقابل، برخی توصیه می‌کنند که السیسی در این اجلاس شرکت نکند آن هم به این امید که هزینه ملحق کردن مصر به توافق‌ گزاف‌تر و مطالبات قاهره تضمین شود.

العربی الجدید همچنین به نقل از منابع آگاه نوشت: «جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور بازنده آمریکا و مشاور او، السیسی را تحت فشار قرار داده است تا در این اجلاس مشارکت کند. کوشنر همچنین فشار می‌آورد تا در این اجلاس جزئیاتی تعیین شده از حل و فصل بحران قطر ارائه شود و شامل بندهایی باشد که در آن، نام عربستان سعودی، امارات و مصر آمده باشد آن هم درست یک ماه پس از اعلام پیشرفت مذاکرات با میانجیگری کویت و آمریکا».

منابع مصری در این خصوص گفتند، اظهاراتی که به افراد ناشناسی از کشورهای حاشیه خلیج [فارس] درباره مشارکت السیسی در اجلاس نسبت داده شده بود، بخشی از تلاش‌های صورت گرفته برای اعمال فشار علیه رئیس‌جمهور مصر بوده در حالی که  سازمان اطلاعات مصر، رسانه‌های این کشور را ملزم کرده است که چنین اظهاراتی را منتشر نکنند و تا زمان اعلام رسمی این موضوع از سوی رئیس‌جمهور دست نگه دارند.