«الکساندر فامین» معاون وزیر دفاع روسیه گفت در صورتی که آمریکا اقدام به استقرار موشک‌های جدید در اروپا کند، مسکو مصمم به واکنش به این اقدام خواهد بود.

وی که با نشریه «روسیسکایا گازتا» مصاحبه می‌کرد، گفت: «در صورتی که آمریکا به دعوت ما پاسخ ندهد و اقدام به استقرار موشک در اروپا کند، ما حق اتخاذ گام‌های مناسب را حفظ خواهیم کرد.»

این مقام روسی گفت که مسکو به آمریکا پیشنهاد داده که به توافقی برای عدم استقرار موشک‌های میانبرد و کوتاه برد بپیوندد تا پیامدهای منفی لغو معاهده موشک‌های میان برد که از سوی واشنگتن انجام شده، کاهش یابد.

در دوم آگوست 2019، آمریکا به طور رسمی مشارکت خود در معاهده موشک‌های میان برد و کوتاه برد را از که دهه هشتاد قرن پیش وجود داشته، پایان داد.

واشنگتن مدعی بود که مسکو با استقرار موشک‌های سامانه اسکندر، این معاهده را نقض کرده است اما مسکو بارها تاکید کرده که برد این موشک‌ها با این معاهده در تضاد نبوده است.

مسکو همچنین معتقد است که واشنگتن اقدام به نقض معاهده موشک‌های میان برد و کوتاه برد کرده است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در فوریه سال 2019 گفته بود مسکو با توسعه موشک‌های کالیبر و همچنین موشک‌های فراصوت، به اقدام واشنگتن برای لغو معاهده موشک‌های کوتاه و میان‌برد پاسخ خواهد داد.