«مختار الموسوی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، یکی دیگر از نمایندگانی است که از دولت و وزارت خارجه این کشور خواست که علیه حکم عفو « دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور آمریکا در حق قاتلان شهروندان عراقی ، به سازمان ملل شکایت کند.

بامداد روز چهارشنبه پیش (۲۳ دسامبر)، ترامپ دستور عفو ۱۵ نفر از جمله چند فرد نزدیک به حزب جمهوری‌خواه و چهار نظامی شرکت بلک واتر را صادر کرد که به دلیل کشتار شهروندان غیرنظامی عراقی محکوم شده بودند. 

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: شرکت بلک‌واتر در میدان «النسور» بغداد، مرتکب شنیع‌ترین جنایات در حق مردم عراق شده است و نمی‌توان این جنایت را نادیده گرفت. باید مقابل اقدام ترامپ در عفو عاملان این جنایت ایستاد و دولت عراق باید به آن واکنش نشان دهد. 

این نماینده عراقی افزود: مسئولیت بازخواست آمریکا درباره این تصمیم و عدم سکوت در قبال آن ـ آنچنان که درباره جنایت ترور فرماندهان پیروزی روی داد ـ  بر گردن دولت عراق است.

نظامیان تروریست آمریکایی بامداد سیزدهم دی ماه سال گذشته در اقدامی تروریستی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و معاون رئیس سازمان الحشدالشعبی را به همراه چند نفر از رزمندگان مقاومت هنگام خروج از فرودگاه بغداد به شهادت رساندند. شمار زیادی از نمایندگان عراقی معتقدند که دولت عراق اقدامات قانونی لازم در واکنش به این جنایت را انجام نداده و بسیار ضعیف عمل کرده است.

الموسوی از دولت و وزارت خارجه عراق خواست تا علیه این تصمیم ترامپ به سازمان ملل شکایت کنند.

 «هشام السهیل» رئیس فراکسیون پارلمانی «عراقیون» نیز روز پنج‌شنبه، طی بیانیه‌ای این اقدام ترامپ را محکوم و اعلام کرد: این عفو به رابطه میان دو کشور در سایه انتظار خانواده‌های شهدا از اجرای عدالت در حق فرزندانشان و پرداخت غرامت از سوی آمریکا، کمک نمی‌کند. عفو قاتلان را محافل داخلی و بین‌المللی محکوم می‌کنند و این اقدام به معنای نادیده گرفتن مواضع محافل مذکور است.

السهیل تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا با این عفو، به گونه‌ای تاسف‌بار کرامت قربانیان، احساسات و حقوق خانواده‌ها و بستگان آنها را نادیده گرفت. پارلمان عراق نیز با وزارت خارجه و طرف‌های مسئول این مسأله را با دولت ایالات متحده آمریکا از طریق کانالهای دیپلماتیک پیگیری می‌کند تا در این تصمیم ضد حقوق بشری تجدید نظر شود.

امروز نیز «حسین الاسدی» عضو کمیسیون  امنیت و دفاع پارلمان عراق، ضمن محکوم کردن این اقدام ترامپ گفت که این کمیسیون قصد دارد که در موضوع عفو چهار عضو سابق بلک واتر به دادگاه‌های بین‌المللی و سازمان ملل مراجعه کند.

وی افزود: «ما از دولت عراق می‌خواهیم این پرونده (عفو قاتلان عضو بلک واتر) را به دادگاه بین‌المللی ارجاع دهد. این پرونده به سازمان ملل ارجاع خواهد شد».

پیش از او نیز، کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق از دولت خواسته بود که در اعتراض به تصمیم ترامپ برای عفو این محکومان، در توافقات امضا شده با شرکت‌های امنیتی ایالات متحده بازنگری کند یا آنها را به تعلیق درآورد.

نظامیانی که ترامپ حکم عفو آنها را صادر کرده در قتل عراقی‌ها در سال ۲۰۰۷ نقش داشتند که پس از اثبات اتهام آنها در تیراندازی به سوی غیرنظامیان در میدان «النسور» بغداد در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۷ و کشته شدن 17 شهروند عراقی و زخمی شدن ۲۷ تن دیگر از آنها، به حبس محکوم شده بودند.