« ماریا زاخارووا »، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت نتایج شورای امنیت سازمان ملل متحد شکست تلاش‌ها برای تضعیف برجام را نشان داد. 

او گفت: «نتایج نشست وزراتی برجام و نشست شورای امنیت نشان‌دهنده شکست کامل تلاش‌های انجام‌شده برای تضعیف این توافق، جلوگیری از اجرای آن و زیر سئوال بردن مشروعیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.»

اعضای شورای امنیت در جلسه‌‌ای که چند روز پیش برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد از برجام حمایت کرده و تلاش‌های آمریکا برای به شکست کشاندن این توافق هسته‌ای را رد کردند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه تأکید کرد: «مسیر حرکت به سمت اجرای برجام طولانی و پرپیچ و خم خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «آمریکا باید رویه‌های خود در نقض این برنامه اقدام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اصلاح کرده و توازن منافعی که زیربنایی این توافق بوده را احیا کند.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که دوران ۴ ساله ریاست‌جمهوری ترامپ رو به اتمام است او در تحقق این هدف ناکام مانده و ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا به حال به طور صریح و شفاف نگفته که قصد دارد آمریکا را به این توافق هسته‌ای بازگرداند.

او، در عوض، با استفاده از عباراتی مبهم و تفسیرپذیر هم از بازگشت به برجام سخن گفته و هم از قصدش برای انجام مذاکراتی جهت «طولانی‌تر کردن و تقویت» این توافق هسته‌ای.

جمهوری اسلامی ایران گفته که هیچ قید و شرط و مطالبات جدیدی را برای اینکه آمریکا تعهداتش در برجام را اجرا کند نخواهد پذیرفت.