خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه با چند تن از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در کاخ سفید دیدار کرد تا درباره تلاش بیهوده نهایی برای جلوگیری از اقدام کنگره به تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات نوامبر، با آن‌ها گفتگو کند.

این دیدار از خودداری ترامپ به پذیرفتن واقعیت شکست خود و تمایلش برای دنبال کردن روش‌های غیردموکراتیک برای برهم زدن خواست اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی حکایت دارد. بایدن در بیستم ژانویه به عنوان رئیس جمهور قسم یاد می‌کند.

در نبود هیچ گزینه قانونی معتبر دیگری و اعلام رای مجمع برگزینندگان که پیروزی بایدن را اوایل این ماه تایید کرد، ترامپ اکنون توجه خود را به ششم ژانویه معطوف کرده است؛ زمانی که کنگره رسما آراء الکترال را که در آن بایدن با کسب ۳۰۶ به ۲۳۲ پیروز شد، تایید می‌کند. این اقدام بر اساس قانون اساسی، اقدامی تشریفاتی است، اما اعضای کنگره می‌توانند از این مراسم برای اعلام مخالفت با آراء یک ایالت استفاده کنند.

مو بروکس، نماینده جمهوری‌خواه آلاباما، گفت ترامپ نشست روز دوشنبه را با حضور حدودا دوازده نماینده جمهوری‌خواه برگزار کرد که مایلند نتایج را به چالش بکشند. بروکس در مصاحبه‌ای در اواخر روز دوشنبه گفت: رئیس جمهور ترامپ کاملا از تلاش ما حمایت می‌کند. 

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: با توجه به اینکه دموکرات‌ها اکثریت را در مجلس نمایندگان دارند و برخی سناتور‌های جمهوری‌خواه اکنون به پیروزی بایدن اذعان دارند، هر گونه تلاش برای جلوگیری از اقدام کنگره به تایید نتیجه انتخابات، قطعا بیهوده به نظر می‌رسد. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، به اعضای سنا درباره توسل به چنین اقدامی هشدار داده است.

سناتور جان تون فرد شماره ۲ در سنای آمریکا هم از قانونگذاران خواست به یاد داشته باشند که اقدام برای جلوگیری از تایید نتیجه انتخابات در کنگره «به جایی نمی‌رسد.» او به سی‌ان‌ان گفت: من می‌توانم در سنا برای این کار تلاش کنم. اما فکر می‌کنم وقتی شما می‌دانید که نتیجه نهایی چیست، درگیر کردن افراد در این کار معقول نیست. 

بروکس گفت نشست روز دوشنبه قرار بود یک ساعته باشد، اما سه ساعت طول کشید و در بیشتر آن ترامپ صحبت کرد. دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست شامل رودی جولیانی، وکیل ترامپ، بود که هفته‌های بعد از انتخابات را صرف تاکید بر ادعای دروغ درباره تقلب در انتخابات کرد.

او افزود او با مایک پنس، معاون رئیس جمهور، که رئیس سنا هم محسوب می‌شود، دیدار کرد. پنس در جلسه ششم ژانویه که پیروز انتخابات اعلام می‌شود، ریاست جلسه را بر عهده دارد.

بروکس اضافه کرد این گروه طرح‌هایی را برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات در میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا دارند.

در این میان طیفی از مسئولان انتخابات و جمهوریخواهان تایید کرده‌اند که در انتخابات نوامبر تقلب صورت نگرفته است از جمله این افراد ویلیام بار دادستان کل آمریکاست که روز دوشنبه گفت نیاز به تشکیل شورای ویژه برای رسیدگی به این موضوع نیست.

مک‌کانل به جمهوری‌خواهان سنا گفته است بحث بر سر نتایج در ژانویه، نتیجه وحشتناکی برای آنان خواهد داشت. آن‌ها باید بین حمایت از ترامپ یا علنا مخالفت کردن با او یکی را انتخاب کنند.