بر اساس اعلام وزارت خارجه بلغارستان ، دادستان این کشور یک دیپلمات روس را متهم به جمع‌‌آوری اطلاعات نظامیان آمریکایی که در حال بازدید از این کشور برای رزمایش نظامی بودند، کرده است.

وزارت خارجه بلغارستان ،‌ وابسته نظامی روسیه را عنصری نامطلوب توصیف کرده و به وی 72 ساعت زمان داده تا بلغارستان را ترک کند.

دادستانی بلغارستان اعلام کرد: «به عنوان بخشی از تحقیقات، مشخص شد که یک شهروند روس از سال 2017 تا همین اواخر در حال جمع آوری اطلاعات بوده که یکی از این اقدامات جمع آوری اطلاعات درباره تعداد نظامیان آمریکایی که برای مشارکت در رزمایش به بلغارستان اعزام شده‌اند، بوده است.»

صوفیا این دیپلمات روس را متهم کرده که با یک شهروند بلغارستانی که به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته در ارتباط بوده و به وی قول پاداش داده بوده است.

سفارت روسیه در بلغارستان در بیانیه‌ای اتهام زنی به دیپلمات این کشور را بی‌اساس توصیف کرده و اعلام کرد که مسکو حق واکنش متناسب را برای خود حفظ می‌کند.

پیش از این نیز بلغارستان دو کارمند هیئت تجاری روسیه را اخراج کرده بود. مسکو با انتقاد از این اقدام،‌ اعلام کرده بود که بلغارستان هیچ گونه شواهدی که نشان دهد این کارمندان در فعالیت‌های نامتناسب مشغول بوده‌اند، ارائه نداده است.