رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش در کنار عراق ایستاده و به تمامیت ارضی این کشور احترام می‌گذارد.

رجب طیب اردوغان شامگاه پنجشنبه در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق گفت که طی دیداری که با وی داشته در مورد مسائل منطقه و دو کشور رایزنی کرده است.

رجب طیب اردوغان با بیان اینکه ترکیه از دولت عراق در مقابله با گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، خواستار افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور شد.

او از اقدامات دولت عراق در راستای مقابله با گروه‌های تروریستی مانند داعش و پ.ک.ک تقدیر کرد و گفت که ثبات در سایه وجود این گروهک‌ها دست‌نیافتنی است.

مصطفی الکاظمی نیز در این نشست خبری، ترکیه را کشور مهمی در منطقه و خاورمیانه دانست و گفت که عراق از حضور سرمایه‌گذاران ترکیه در عراق استقبال و حمایت می‌کند.

نخست‌وزیر عراق گفت که این کشور اجازه نخواهد داد امنیت ملی ترکیه از داخل عراق تهدید شود و اقداماتی از سوی برخی گروهک‌ها علیه ترکیه انجام شود.

او تصمیم دولت عراق برای استقرار نیروهای منطقه کردستان و نیروهای فدرال در منطقه سنجار را نمونه‌ای از اقدامات دانست و گفت که طی هفته اخیر، نیروهای عراقی مانع عبور عناصر برخی گروهک‌ها از سوریه به عراق در سنجار شده‌اند.

نخست‌وزیر عراق همچنین گفت که بغداد به دنبال استمرار ارتباط با همسایگان خود بوده و قصد ندارد وارد محور و بلوک خاصی شود.

رئیس جمهور ترکیه در پایان این نشست نیز گفت که در آینده نزدیک بعد از پایان شیوع کرونا تلاش خواهد کرد سفری به عراق داشته باشد. او همچنین گفت که نشست امنیتی مهمی با طرف عراقی خواهد داشت.