دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا فرمانی را برای استفاده از انرژی هسته‌ای به منظور تقویت آنچه «رهبری آمریکا در فضا» خوانده شده، به امضا رساند.

این یادداشت که طبق بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شده، نام «دستور العمل شمار شش در زمینه سیاست‌های فضایی» نام گرفته، بر قدرت استفاده از سیستم‌ها و موتور‌های انرژی فضایی به شکلی ایمن و دائمی در جهت اهمیتی فوق العاده به منظور حفظ سلطه آمریکا و راهبرد آن در فضا و تقویت ان تأکید کرده است.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است این سامانه‌های هسته‌ای ممکن است در مأموریت‌های فرستاده شده به ماه و فضا که نمی‌توان در آن از سامانه‌های انرژی خورشیدی و یا شیمیایی استفاده کرد، مورد استفاده قرار گیرند..

در این فرمان، راهبرد ملی و نقشه راهی برای آماده سازی شرایط مناسب به منظور توسعه سامانه‌های انرژی هسته‌ای فضایی و نیز بکارگیری آن در شرایطی مناسب در مسیر تحقق اهداف علمی، اکتشافی و تجاری علاوه بر امنیت ملی دیده می‌شود.

در فهرست اهداف مطرح شده در این سند، وظیفه توسعه ظرفیت‌ها برای تولید انرژی اورانیوم که قابلیت استفاده در ماه و یا سطح ستاره‌های دیگر را نیز داشته باشد، ذکر شده است.

هدف دیگر ذکر شده در این سند، بررسی توانایی سیستم‌های انرژی هسته‌ای در سطح ماه تا اواسط یا اواخر این دهه به منظور استفاده از ان در مأموریت‌های مریخ است.

در این سند همچنین بر پایبندی آمریکا به استاندارد‌های ایمنی و سلامت مطابق با قوانین و تعهدات بین المللی تأکید شده است.