« امانوئل ماکرون » رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه گفت، کشورش خواستار بهترین شکل روابط با انگلیس است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ماکرون در نشست خبری مشترک با همتای پرتغالی خود گفت، پاریس خواستار «بهترین روابط ممکن» با لندن، پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود.

به طور همزمان «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در جلسه پارلمان این کشور گفت، همچنان امید دارد شرکای اروپایی «دید معقولی داشته باشند و توافق را به سرانجام برسانند».

از سوی دیگر «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، امروز (چهارشنبه) در جلسه پارلمان ضمن تأکید بر اینکه اروپا ترجیح می‌دهد بریتانیا با حصول توافق برگزیت را اجرا کند گفت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده اما گشایشی حاصل نشده است».

مرکل افزود با اینکه قرار بود مهلت مذاکرات تا روز یکشنبه باشد، گفت‌وگوهای لندن و بروکسل برای رسیدن به توافق تا پایان این هفته ادامه خواهد داشت.

بریتانیا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن۹۸) رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد اما در دوره گذار که قرار است تا پایان امسال (۳۱ دسامبر ۲۰۲۰) باشد، همچنان معیارهای اصلی عضویت در این اتحادیه را حفظ خواهد کرد. 

اکنون روابط انگلیس و اتحادیه اروپا به مدت یک سال حالت گذار را سپری می‌کند و دو طرف در این بازه زمانی فرصت دارند درخصوص نحوه روابط پسابرگزیت به توافق برسند.