«فاتو بنسودا» دادستان دیوان بین‌المللی کیفری روز دوشنبه از تحریم‌های آمریکا علیه وی به‌خاطر تحقیق درباره جنایات این کشور و متحدانش انتقاد کرد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، بنسودا پیش از ترک مقام خود، در آخرین سخنرانی مجمع سالانه کشورهای عضو این دیوان بین المللی گفت، دفتر او به‌خاطر تحقیق درباره جنایات آمریکایی‌ها و متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی «مورد تهدیدات، حملات و تحریم‌های بی سابقه و کاملاً غیر قابل قبول» قرار گرفت.

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در ادامه گفت، این اقدامات، حمله به کل این دیوان و کشورهای عضو آن بوده و «رویه‌ای خطرناک برای یک نظام بین‌المللی قانون‌محور» ایجاد می‌کند.

وی افزود: «صادقانه امیدوارم که آمریکا سیاست تهاجمیِ ستیزه‌جویی خود علیه این دادگاه را متوقف کند. هیچکس در چنین حملاتی پیروز نمی‌شود».

دوازدهم شهریور امسال، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام این تحریم‌ها گفت، «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه لاهه و «فاکیسو موچوچوکو» رئیس بخش روابط و همکاری‌ها و حوزه‌های قضایی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی مجوز اعمال تحریم علیه دیوان بین‌المللی کیفری را صادر کرد. گفته می‌شود پیش از این اقدام، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آمریکا و دیگر کشورها خواسته بود دادستان‌ها و اعضای دیوان کیفری بین‌المللی را تحریم کنند.

دیوان بین‌المللی کیفری در واکنش به این اقدام، در بیانیه‌ای آن را «بی‌سابقه و غیرقابل‌قبول» توصیف کرد و نوشت: «چنین اقداماتی تنها تلاش مشترک ما برای مبارزه با مصونیت در برابر جنایات عمومی را تضعیف می‌کند».

با این حال «مارک اسپر» وزیر دفاع وقت آمریکا در در توجیه این اقدام گفت: «تلاش‌های دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیق از سربازان آمریکایی انطباقی با قوانین بین‌المللی ندارد.»

روزنامه «ها آرتص» تیرماه امسال لیستی از افرادی که در تحقیقات درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه، تل‌آویو احتمال محکوم شدنشان وجود داشت، منتشر کرد.

هاآرتص نام برخی از مسئولان کنونی و پیشین صهیونیستی در این لیست را افشا کرد: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «بنی گانتز» وزیر جنگ کنونی، «موشه یعلون» و «نفتالی بنت» و «آویگدور لیبرمن» وزرای جنگ پیشین، «یورام کوهن» رئیس پیشین شاباک و «نداف آرگامان» رئیس کنونی شاباک، «گادی آیزنکوت» رئیس پیشین ستاد کل ارتش، «آویو کوخاوی» رئیس کنونی ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی.