رئیس جمهور الجزائر امروز یکشنبه با اشاره غیرمستقیم به قضیه به رسمیت شناخته شدن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی از سوی دولت آمریکا و سازش مغرب با رژیم صهیونیستی گفت که روند تحولات در منطقه قابل پیش بینی بود.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزائر که اخیرا به دلیل ابتلا به کرونا برای درمان به آلمان منتقل شد، در حساب کاربری خود در توییتر از بهبود حال خود گفت و تاکید کرد که ظرف دو الی سه هفته آینده قوای جسمانی خود را کاملا بازخواهد یافت.

تبون با اشاره به اینکه به طور روزانه تحولات کشورش را دنبال می‌کند و سفارشات لازم را ارائه می‌دهد، افزود: «زمان رسیدن ما به خاک وطن نزدیک است تا به ساخت الجزائر جدید ادامه دهیم.»

رئیس جمهور الجزائر با اشاره به اینکه دستور داده است پیش نویس قانون انتخابات کشورش در اسرع وقت تکمیل شود، گفت: «قانون انتخابات ظرف ده روز آینده آماده خواهد بود تا ترتیبات برگزاری انتخابات آتی انجام شود.»

تبون گفت: «با گذشت یک سال از انتخابم به عنوان رئیس جمهور، درخواست داده‌ام که مرحله پس از قانون اساسی را آماده کنند.»

رئیس جمهور الجزائر گفت: «تحولات ژئو سیاسی در منطقه را پیش بینی می‌کردیم؛ اما الجزائر قوی‌تر از چیزی است که برخی تصور می‌کردند و پریشان و مضطرب نخواهد شد.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت که مغرب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل اعلام آمادگی کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در توییت دیگری نیز نوشت که حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخته است. او در این باره نوشت: «مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم».

وزارت خارجه الجزائر هم روز گذشته تاکید کرد تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی با قطعنامه‌های سازمان ملل مغایرت داشته و در چارچوب معاملات مشکوکی است.

«صبری بوقادوم» وزیر خارجه الجزائر هم دیروز در نشست شورای اجرایی اتحادیه آفریقا گفت که تحولات اخیر در صحرای غربی باعث نگرانی شدید الجزائر شده است.

نیروهای جبهه پولیساریو یعنی نیروهای حاکم بر «جمهوری عربی صحرا»، اخیرا از لغو رسمی توافق آتش‌بس با دولت مغرب خبر دادند. تنش در این منطقه از ۲۱ اکتبر گذشته و زمانی که عناصر جبهه پولیساریو مانع عبور کامیون‌های مغرب از گذرگاه «الکرکرات» به سمت موریتانی شدند و نیروهای مغرب وارد منطقه حائل الکرکرات شدند، افزایش یافته است.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود و نزدیک به ۸۰ درصد از اراضی صحرای غربی را تشکیل می‌دهد، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.