وزارت خارجه ترکیه امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای به حمایت اتحادیه اروپا از اعمال تحریم بر این کشور واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آنکارا با متهم کردن اتحادیه اروپا به داشتن موضع جانب‌دارانه در موضوع تنش‌های شرق دریای مدیترانه، گفت: «اتحادیه اروپا به گروگان مواضع یک یا دو کشور عضو خود تبدیل شده است».

این بیانیه ضمن اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در پی سیاست‌های کوته‌بینانه برخی کشورها، وارد چرخه باطل شده است، تصریح کرد: «اتحادیه اروپا باید نقش یک میانجی جدی را ایفا کرده و بر اساس اصول و تفکر استراتژیک عمل کند».

بر این اساس، وزارت خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: «ما موضع نشست اروپا درباره ترکیه را رد کرده و آن را غیرقانونی می‌دانیم».

بامداد امروز بود که دیپلمات‌های غربی گفتند اتحادیه اروپا از تلاش‌ها برای تحریم ترکیه به دلیل اقدامات اکتشاف گاز در یونان و قبرس حمایت می‌کند. (جزئیات بیشتر)

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه ماه اکتبر خود به ترکیه هشدار داده بودند یا دست از فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در شرق مدیترانه بر دارد یا با عواقب و تحریم‌های سخت روبه‌رو شود.

در هفته‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است.

یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.