سقوط جرثقیل در طی پروژه توسعه مسجد الحرام در روز جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ همزمان با مراسم حج در محوطه «بیت الله الحرام» سقوط کرد که در اثر آن ۱۱۱ نفر از جمله حجاج کشورهای مختلف جان خود را از دست دادند و ۲۳۸ تن دیگر نیز زخمی شدند. در مهر ماه همان سال نیز حادثه «منا» روی داد . مقامات سعودی باد شدید و توفان را عامل سقوط این جرثقیل عنوان کردند.

به گزارش روزنامه سعودی "عکاظ"، دادگاه مزبور با توجه به گزارش هواشناسی در زمان وقوع حادثه ، سقوط جرثقیل را یک " فاجعه و بلای آسمانی و طبیعی " ذکر کرد و مدعی شد که " در برابر آن هیچ گونه اقدام احتیاط‌آمیز نمی‌شد، اتخاذ کرد و از نظر فقهای سعودی مسئولیتی متوجه عوامل آن نیست".

عکاظ همچنین به نقل از حکم صادره از سوی دادگاه شهر مکه ادعا کرد: شرکت پیمانکاری بن لادن به تجهیزات ایمنی برای مقابله با بلایای طبیعی مجهز نبوده و هیچ شرکتی در جهان ملزم به داشتن تجهیزات و ابزار لازم برای تجزیه و تحلیل شرایط جوی نیست.

شایان ذکر است سازمان هواشناسی سعودی در روز حادثه و روز قبل از آن گزارشی در ارتباط با شرایط جوی این کشور منتشر کرده بود. گزارش مزبور سرعت باد در دریای سرخ را تا ۳۸ کیلومتر در ساعت ذکر کرد که بر اساس تعریف رایج در هواشناسی از چنین بادی به عنوان توفان یاد نمی‌شود.

علاوه بر همه اینها دادگاه کیفری سعودی هیچ گونه سند و مدرکی مبنی بر هشدار سازمان هواشناسی در خصوص حوادث غیرمترقبه از جمله سقوط جرثقیل ارائه نداده است.

 

حجم ویدیو: ۴.۹۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۰۴