« انور قرقاش »‌ وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه،‌ امروز (سه‌شنبه)، به اقدامات صورت گرفته برای حل و فصل بحران چهار کشور عربی با قطر واکنش نشان داد.

قرقاش در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در این خصوص نوشت: «امارات از تلاش‌های کشور برادر کویت و تلاش‌های آمریکا برای تقویت همبستگی در خلیج [فارس] قدردانی می‌کند».

در ادامه این توئیت آمده است: «امارات از تلاش‌های خیرخواهانه- و به نیابت از طرف چهار کشور- عربستان سعودی حمایت و تأکید می‌کند که روابط [کشورهای عضو] شورای همکاری به همراه کشور برادر مصر رکنی اساسی برای پاسداری از امنیت [کشورهای] عربی و ثبات منطقه است».

قرقاش در بخش پایانی اظهاراتش همچنین گفت که امارات «به نشست موفقیت‌آمیز [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] چشم دوخته است».

این اظهارات در حالی است که روزنامه کویتی «الرأی» اخیرا به نقل از یک منبع دیپلماتیک در این خصوص گزارش داد که نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس، نشست آشتی خواهد بود.

از سوی دیگر، قاهره نیز امروز خبر داد که سخنگوی وزارت خارجه این کشور در پاسخ به سؤال یک روزنامه‌نگار گفته است که مصر از تلاش‌های کویت برای حل و فصل اختلاف با قطر تشکر و قدردانی می‌کند.

تحولات صورت گرفته در ارتباط با بحران قطر با چهار کشور عربی پس از آن بود که «احمد الناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه کویت،‌ عصر روز جمعه، در بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل بحران قطر «ثمربخش»‌ بوده است.

پس از این اعلام، وزرای خارجه قطر و عربستان سعودی از تلاش کشور کویت برای حل و فصل بحران استقبال و تشکر کردند.

چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور،  ۱۳ شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کردند.

دوحه همواره بر ضرورت حل بحران خلیج فارس از طریق گفت‌وگو و بدون اعمال هیچ گونه پیش شرطی تاکید کرده است مسئله‌ای که کویت  و عمان نیز برای پیشبرد آن از طریق میانجی‌گری در این قضیه تلاش کرده‌اند.