برخی رسانه‌ها مدعی حضور نظامیان ترکیه در کشور درگیر در جنگ لیبی شدند.

منابع خبری دوشنبه بعد از ظهر تصاویری منتسب به وزارت دفاع ترکیه منتشر کردند که طی آن نظامیان این کشور در حال آموزش به نظامیان لیبی هستند. یکشنبه شب برخی منابع خبری مدعی افزایش مداخله نظامی ترکیه در لیبی و از سرگیری اعزام مزدورانی به این کشور شدند.

روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن به نقل از برخی منابع مدعی شد که با وجود ادامه مذاکرات برای دستیابی به یک راه حل سیاسی بین طرف‌های درگیر در لیبی، آنکارا در چند روز آینده قصد دارد گروه جدیدی از مزدوران تحت حمایت خود در سوریه را به لیبی اعزام کند. برخی منابع مدعی شده‌اند که تاکنون حدود 18000 مزدور سوری وارد لیبی شده و از این تعداد 350 کودک زیر 18 سال هستند.

بحران لیبی و درگیری میان دولت وفاق ملی با شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر، به محلی برای درگیری‌های نیابتی میان میان مصر، امارات از یک سو و ترکیه و قطر از سوی دیگر تبدیل شده است. همزمان با امضای تفاهمنامه همکاری نظامی-امنیتی دریایی میان آنکارا و طرابلس و ارسال تجهیزات نظامی از ترکیه به لیبی، دولت‌های امارات و مصر نیز کمک‌های تسلیحاتی خود از خلیفه حفتر را افزایش داده‌اند.

دولت وفاق ملی اخیرا اعلام کرد که به همه نیروهای نظامی خود دستور آتش‌بس فوری و توقف تمام عملیات جنگی و نظامی داده است. آتش‌بس پیشنهادی و اعلامی دولت وفاق ملی شامل غیرنظامی کردن مناطقی از سرت و الجفره می‌شود.

به تازگی یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در امور لیبی  با هشدار نسبت به وقوع بحران جدی و نقض تحریم‌های تسلیحاتی در لیبی  گفت که حداقل ۲۰ هزار جنگجو و مزدور خارجی در این کشور حضور دارند. «استفانی ویلیامز» کفیل نماینده سازمان ملل در امور لیبی در نشست مجمعی برای حل اختلافات لیبی به میزبانی این سازمان گفت: «این یک نقض تکان دهنده  از حاکمیت لیبی  و نقض آشکار تحریم تسلیحاتی این کشور است.»

برخی منابع خبری نیز امروز دوشنبه گزارش دادند که منابع رسانه‌ای در ترکیه می‌گویند که مقامات این کشور از سخنان و سفر مسئولان دولت وفاق ملی لیبی به مصر و فرانسه نگران هستند.

شبکه «سی ان ان ترکیه» اعلام کرد که آنکارا از سفر اخیر «فتحی باشاغا» وزیر کشور لیبی به پاریس و قاهره و دیدار با مسئولین دو کشور و همچنین امضای توافق امنیتی با یک شرکت فرانسوی و از سوی دیگر سخنان و مواضع «خالد المشری» رئیس شورای عالی لیبی خشنود نیست.