پس از انتشار اخباری مبنی بر تحرکات تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره با رژیم صهیونیستی ، روزنامه سعودی « الشرق الاوسط »، امروز (جمعه)، به نقل از منبعی فلسطینی که آن را آگاه خواند، گزارش داد که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با دیدار « بنیامین نتانیاهو » نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مشکلی ندارد.

این منبع در این خصوص گفت که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با دیدار احتمالی با هر نخست‌وزیر از جمله بنیامین نتانیاهو مشکلی ندارد، در صورتی که او آماده مذاکرات سیاسی مطابق قطعنامه‌های بین‌المللی باشد.

این اظهارات در حالی است که سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اخیرا از آمادگی مشروط تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره با رژیم صهیونیستی خبر داده بود و در این خصوص اعلام کرده بود که تشکیلات در صورت پایبندی به قطعنامه‌های بین‌المللی آماده مذاکره است.

منبع یادشده در ادامه گفت که محمود عباس چه در مقطع کنونی چه در آینده آماده این دیدار است و تنها به یک شرط و آن اینکه نتانیاهو یا هر نخست‌وزیر دیگری اعلام کند که آماده مذاکره مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی است و با برپایی کشور فلسطین مطابق مرزهای سال ۱۹۶۷ موافق است.

وی افزود: «نه تنها الان بلکه در چند سال گذشته نیز هنگامی که به عباس پیشنهاد دیدار با نتانیاهو داده شد، او موافقت کرد؛ اما نتانیاهو چندین بار از زیر این دیدار شانه خالی کرد».

الشرق الاوسط در ادامه به نقل از این منبع نوشت: «عباس از چیزی هراس ندارد. موضع او از همان ابتدا روشن است؛ اما این نتانیاهو است که فرار می‌کند و نمی‌خواهد صلح کند. او همچنان اینگونه است».

این منبع برگزاری چنین دیداری میان نتانیاهو و محمود عباس را در آینده نزدیک با توجه به اینکه نتانیاهو «آماده پیشبرد مسئله ایجاد صلح» نیست، دور از ذهن قلمداد کرد.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در ارتباط با مذاکره با رژیم صهیونیستی گفته بود که: «ما پیام‌هایی را برای دولت جدید در واشنگتن و کشورهای اروپایی فرستادیم با این مضمون که ما آماده گفت‌وگو با اسرائیلی‌ها هستیم».

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که پس از اقدامات دولت ترامپ در رابطه با فلسطین از جمله شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر و اعلام طرح ضدفلسطینی آمریکا موسوم به «معامله قرن»، تشکیلات خودگردان اعلام کرده بود از این به بعد وساطت واشنگتن در مذاکرات سازش را به رسمیت نمی‌شناسد و همکاری‌های امنیتی خود با رژیم صهیونیستی را لغو می‌کند.

اما به دنبال افزایش احتمال شانس پیروزی «جو بایدن» نماینده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، تشکیلات خودگردان تلاش کرد؛ همکاری‌های امنیتی خود با رژیم صهیونیستی را به حالت اول بازگرداند و تلاش کرد که به میز مذاکره با تل‌آویو نزدیک شود.

از طرفی دیگر، همزمان با از سرگیری همکاری‌ امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با تل‌آویو، منابع فلسطینی گزارش دادند که رژیم صهیونیستی، بالغ بر یک میلیارد دلار از مبلغ معوقه‌های مالی مربوط به درآمدهای مالیاتی را به حساب این تشکیلات واریز کرده است.

پس از انتشار گزارش‌های یادشده، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به قاهره و امان سفر کرد و با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «عبدالله دوم» شاه اردن دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه مصر شامگاه روز گذشته خبر داد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا با رئیس‌جمهور مصر درباره تحولات منطقه صحبت کرده است که ناظران احتمال می‌دهند که بحث مذاکره نیز یکی از محورهای این گفت‌و‌گو بوده باشد.