«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی در رشته توییت‌هایی به ترور شهید « محسن فخری زاده » دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

وی درباه این اقدام مجرمانه و غیرانسانی نوشت: «قتل محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای ایران؛ بسیاری از سوالات همچنان درباره شرایط کشته شدن (شهادت) او وجود دارد. هنوز هیچ بازیگر دولتی یا غیر دولتی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است».

وی در ادامه نوشت: قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر است که محرومیت خودسرانه از زندگی را منع می‌کند و نقض منشور سازمان ملل است که استفاده از زور خارج از مرز در زمان صلح را منع می‌کند.

کالامارد افزود: طبق تعهدات بین‌المللی حقوق بشر درباره رفتار یک کشور خارج از مرزهایش که مورد تایید دیوان بین‌المللی دادگستری، کمیته حقوق بشر، کمیسیون بین‌المللی آمریکایی حقوق بشر و دادگاه حقوق بشر اروپا قرار گرفته، کشورهایی که در اقدامات تجاوزکارانه که منجر به محرومیت از زندگی می‌شوند مشارکت دارند، به دلیل این اقدام تعهدات پیمانی خود را نقض کرده‌اند. کشورهایی که نمی‌توانند با اتخاذ تدابیر منطقی مناقشات بین المللی خود را از طریق مسالمت‌آمیز حل کنند، در پایبندی به تعهد مثبتشان برای تضمین حق حیات هم ناتوانند.

ترور شهید فخری‌زاده تاکنون واکنش‌های منفی زیادی را در جامعه بین‌الملل و حتی در داخل آمریکا به همراه داشته است به طوریکه «جان برنان» رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا»، آن را اقدامی بی‌پروا و مجرمانه توصیف کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز گذشته در گزارشی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی نوشت که رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور شهید فخری زاده بوده است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عصر روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: بعدازظهر امروز (جمعه) عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست ها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.