شماری از هوداران «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه روز سه شنبه در پایتخت این کشور برای نشان دادن اعتراض به دستگیری غیر قانونی او و همسرش تظاهرات کردند.

هوداران شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه با تظاهرات در شهر «آبوجا» پایتخت نیجریه  با در دست داشتن تصاویری و سر دادن شعارها در حمایت از او، خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط زکزاکی وهمسر وی شدند.

آخرین گزارش‌ها حاکیست که برگزاری دادگاه غیر قانونی شیخ زکزاکی و همسر وی به ژانویه ۲۰۲۱ موکول شده است.

شیخ زکزاکی از آذرماه ۱۳۹۴ با حمله نیروهای ارتش و پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه بازداشت شد؛ یورشی که در نتیجه آن تعداد زیادی شهید و زخمی شدند. نیروهای امنیتی و نظامی نیجریه، «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی را هم دستگیر کردند.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این کشتار را محکوم می‌کنند. سازمان عفو بین‌الملل نیز اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ ارتش نیجریه را به کشتار شیعیان، دفن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن اسناد مرتبط با این جنایت متهم کرد.

چندی قبل «سهیلا زکزاکی» فرزند شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه از وخیم بودن حال والدین به دلیل اهمال پزشکی خبر داد و گفت که پدر و مادرش زمانی که دستگیر شدند هر دو زخمی بودند و اکنون به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و درمانی وضعیت سلامتی آنها وخیم‌تر شده است.