اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز (دوشنبه) در کنفرانس «ژنو 2020» گفت: برای تامین صلح پایدار در افغانستان نیاز است تا یک اجماع منطقه‌‌ای قوی شکل بگیرد.

وی افزود: خشونتی که مردم ما از آن رنج می‌برند فراتر از تحمل بوده و برای تضمین صلح و ثبات سیاسی و مهار و از بین بردن تهدیدات شبکه‌های تروریستی، سازمان‌های جنایی و سایر تهدیدات منطقه‌ای، جامعه جهانی باید با دولت افغانستان همکاری کند.

غنی با بیان اینکه افغانستان به دنبال جمع کردن خیریه نیست، تاکید کرد: هدف ما این است که به مرکز ترانزیت در منطقه تبدیل شده و بر روی پایه خود بایستایم و برای رسیدن به این موضوع به کمک جامعه جهانی نیاز داریم.

رئیس جمهور افغانستان ضمن تایید سوءاستفاده از کمک‌های اهدا شده، خاطرنشان کرد که دولت افغانستان یک سیستم قوی نظارتی ایجاد کرده و برنامه‌های منظمی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌کند.

وی تاکید کرد که افغانستان با ثبات و دمکراتیک برای منطقه و کل جهان با اهمیت خواهد بود. 

در نشست ۲۰۲۰ افغانستان، برنامه تعهدات مالی و حمایت ‌سیاسی کشورهای کمک‌کننده برای چهار سال آینده روشن می‌شود، اما برخی از این کشورها، میزان کمک‌های یک‌ساله خود را نیز اعلام می‌کنند. از افغانستان تنها وزرای امور خارجه و دارایی در مقر برگزاری کنفرانس حضور می‌یابند و این نشست از سوی وزرای امور خارجه افغانستان و فنلاند رهبری می‌شود.