بازی مزورانه و وقیحانه کشورهای اروپایی در قبال ایران و برجام همچنان ادامه دارد. هم افزایی مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا در تقابل با ایران و حقوق مسلم هسته ای کشورمان، به نقطه اوج خود رسیده است! این موضوع در بیانیه اخیر آلمان، انگلیس و فرانسه علیه کشورمان انعکاس یافته است. 
  بیانیه سه کشور اروپایی علیه ایران 
 سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای «برجام» در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که علی‌رغم تلاش‌هایی مبتنی بر «حسن نیت» آن‌ها ایران، اقدامات متعددی در نقض این توافق انجام داده است.تروئیکای اروپا این ادعا را در بیانیه‌ خود که خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده مطرح کرده‌اند.انگلیس، آلمان و فرانسه مدعی شده‌اند که به عنوان طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» برای حفظ این توافق هسته‌ای تلاش کرده و از خروج آمریکا از آن ابراز تأسف کرده‌اند.
در این بیانیه آمده است: «ما به عنوان مشارکت‌کنندگان برجام بار دیگر بر تداوم تعهد خود برای حفظ توافق هسته‌ای و اجرای کامل آن تأکید می‌کنیم. ما سه کشور اروپایی سخت برای حفظ این توافق تلاش کرده‌ایم.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «همواره صراحت داشته‌ایم که از خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم‌ها متأسفیم. ما تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام رفع کرده و مضاف بر آن از طریق ایجاد ساز و کار مالیINSTEX، تلاش‌هایی اضافی جهت مجاز کردن تجارت مشروع با ایران به کار بسته‌ایم.»
سه کشور اروپایی در ادامه مدعی شده‌اند: «با وجود این، علی‌رغم این تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت، ایران اکنون یک سال و نیم است که مرتکب اقدامات متعددی در نقض جدی تعهدات هسته‌ای خود شده است. ما کماکان به شدت از اقدامات ایران که در حال تهی کردن توافق از مزایای اصلی آن در زمینه منع اشاعه است نگرانیم.»
سه کشور اروپایی در ادامه این بیانیه خاطرنشان کرده‌اند: «اکنون اهمیت حیاتی دارد که ایران به سرعت اقداماتش را به عقب برگردانده و به پایبندی کامل برجام برگردد.»
   اوج وقاحت اروپائیان 
آلمان، انگلیس و فرانسه سه عضو اروپایی، گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.
جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.
 پاس گل اروپائیان برای کاخ سفید 
طی سال‌های اخیر و  زمانی که برخی معتقد به «دفاع اروپا از برجام»بودند، مقامات سه کشور اروپایی با ارسال یک«پاس بیرون پا» برای دولت ترامپ، زمینه مانور کاخ سفید را برای«تغییر برجام» فراهم ساختند. به راستی چه کسی می‌تواند منکر «بازی برجامی مشترک آمریکا و اروپا» در سال گذشته شود؟ در نهایت نیز ترامپ که  تزلزل اروپا در دفاع از برجام را درک کرده بود، از توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای ۱+۵ خارج شد. بدون شک اگر کاخ سفید شاهد ایستادگی «اروپای مقتدر» در برابر خود بود، هرگز چنین تصمیمی را اتخاذ نمی‌کرد.
ما در حال حاضر نیز باید مراقب پاس بیرون پای مقامات اروپایی به مقامات کاخ سفید باشیم! اصرار خاص مقامات فرانسوی در خصوص تأخیر در ارائه بسته پیشنهادی اروپا  در همین راستا قابل ارزیابی است. مقامات اروپایی هر لحظه آماده هستند تا معامله هدفمندی را با واشنگتن بر سر  برجام  صورت دهند. هضم برجام در مناقشات امنیتی آمریکا و اعضای اروپایی ناتو و حتی در مناقشات اقتصادی و تعرفه‌ای آمریکا و اروپا موضوعی کاملا قابل پیش بینی است. در چنین شرایطی  دل بستن به اروپا  و امید داشتن به بازی دفاعی آن در برابر آمریکا (در قبال برجام) خطایی جبران ناپذیر در عرصه سیاست خارجی کشورمان محسوب می‌شود. با این حال  مذاکره با اروپای واحد   به عنوان بازیگری که هنوز مسیر واقعی و مستقل خود را در نظام بین الملل پیدا نکرده است، منافاتی با اصل   عدم اتکا به اروپا ندارد.این قاعده در دوران ریاست جمهوری بایدن نیز صادق خواهد بود. در این دوره نیز اروپائیان به مهره بازی آمریکا علیه ایران تبدیل خواهند شد. بیانیه اخیر اروپائیان نشان می دهد که ماهیت وقیح و غیر قابل تحمل آن‌ها هرگز تغییر نکرده و آن‌ها بار دیگر، با مکر و فریب در صدد اغوای افکار عمومی دنیا در خصوص ایران و برجام هستند. 
 بازگشت به برجام مانند فشار دادن کلید برق نیست! 
«الیوت آبرامز»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای که منتشر شده گفته است که  کشورهای اروپایی خواستار تمدید «بندهای زوال‌پذیر برجام» هستند.منظور از «بندهای زوال‌پذیر» در برجام که با نام «بندهای غروب آفتاب» هم شناخته می‌شود بندهایی در توافق هسته‌ای است که محدودیت‌های تعریف‌شده ذیل آن‌ها برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند.
منتقدان برجام در آمریکا منقضی شدن برخی از محدودیت‌های ایران در این توافق با گذشت زمان را جزء معایب این توافق دانسته و مدعی هستند که این محدودیت‌ها باید تمدید و دائمی شوند. آن‌ها از این بندهای مندرج در برجام که محدودیت‌های آن‌ها با گذشت زمان از بین می‌روند به عنوان بندهای «غروب آفتاب» یاد می‌کنند.آبرامز در مصاحبه با «الشرق‌الاوسط» درباره برنامه‌های احتمالی دولت آتی آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «برخی از تحریم‌های ما علیه ایران به برنامه هسته‌ای مربوط می‌شوند اما پاره‌ای دیگر تحریم‌های حقوق بشری یا ضد تروریستی هستند.»
وی اضافه کرد: «دشوار می‌توان تصور کرد که یک رئیس‌جمهور بخواهد همه این تحریم‌ها را- در حالی که می‌دانیم موارد نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ادامه دارند- لغو کند.»نماینده ویژه دولت آمریکا در ادامه مدعی شد بازگشت به برجام پیچیده است و به آسانی فشار دادن یک کلید برق نیست. او گفت: «بازگشت به برجام، مثل فشار دادن کلید برق نیست [استعاره از ساده بودن]. کار بسیار پیچیده‌ای است و برای من روشن نیست چطور این اتفاق می‌تواند در یک روز یا حتی ظرف چند ماه بیفتد.»