کارشناسان سیاسی خاطرنشان کردند، روند عادی‌سازی مقدمه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از منطقه بود و ترامپ به دلایلی برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از منطقه دلخوش کرده بود از جمله اینکه، این اقدام از وعده‌های انتخاباتی او و برای به دست آوردن آرای اکثریت آمریکایی‌ها و نیز جلب دوستی نظامیان خارج شده و خانواده‌های‌شان بود.

کارشناسان سیاسی با محتمل دانستن امتناع ترامپ از تحویل قدرت به بایدن ، خاطرنشان کردند که تیم ترامپ از هرگونه همکاری با بایدن اجتناب می‌کند.

روزنامه‌نگاران سیاسی معتقدند که عقب‌نشینی آمریکا از عراق و افغانستان محدود خواهد بود و تصمیم عقب‌نشینی از اختیارات نهاد نظامی آمریکا است.

آنها نیز خروج مسالمت‌آمیز ترامپ از کاخ سفید و تحویل قدرت را منتفی می‌دانند و خاطرنشان می‌کنند که ایالات متحده دولت موسسه‌هاست و به ترامپ اجازه نقض قانون اساسی داده نخواهد شد.

کارشناسان سیاسی تأکید می‌کنند که مواضع و سیاست‌های آمریکا و دولت جدید آمریکا درخصوص منطقه تغییر خواهد کرد، و دولت‌ها و ملت‌های منطقه مخالف حضور نظامی آمریکا هستند و آن را خطری برای خودشان می‌دانند.

روزنامه‌نگاران آمریکایی هرگونه حمله نظامی آمریکا به ایران را در دوره پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ غیرممکن می‌دانند و تأکید می‌کنند هرگونه شایعه‌پراکنی در این‌باره به منظور سرپوش گذاشتن به شکست‌های دولت ترامپ صورت می‌گیرد تا اینگونه وانمود شود که ترامپ همچنان زمام قدرت را در دست دارد.

به گفته آنها، ایران پیامی قاطعانه را از طریق نمایندگان روسی و آلمانی ارسال کرده، مبنی بر اینکه به هرگونه حمله پاسخ خواهد داد و هدف حملاتش همچنین شامل رژیم صهیونیستی خواهد شد.

کارشناسان سیاسی تأکید می‌کنند، محور مقاومت از خیلی وقت منتظر بروز چنین سردرگمی در دولت آمریکا بوده و از رویارویی نظامی با آن هیچ ابایی ندارد، و آمریکایی‌ها این موضوع را می‌دانند و لذا دست به ماجراجویی جدید نخواهند زد.

آنها همچنین عنوان کردند، اگر آمریکا واقعا درصدد حمله نظامی به ایران باشد هرگونه خبر آن را رسانه‌ای نمی‌کند و این افشاگری به مثابه ارسال پیامی به اسرائیل است تا از نتانیاهو انتقام بگیرد؛ چرا که نتانیاهو به رغم خوش‌خدمتی‌های ترامپ به او به‌ویژه در زمینه عادی‌سازی، هیچ حمایتی از ترامپ در جریان انتخابات نکرد و اولین کسی بود که به بایدن به دلیل پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تبریک گفت.