به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، فرید زکریا، مجری کارشناس این شبکه گفت: پیش بینی‌هایی که بیشتر افراد درباره نتیجه این انتخابات می‌کردند، شاید درست باشد. خودداری رئیس جمهور ترامپ از تسلیم شدن در برابر جو بایدن، واقعیت را تغییر نمی‌دهد. شکوائیه‌های او به نظر می‌رسد به هیچ جا نمی‌رسد و یک قاضی اقدام حقوقی کارزار ترامپ را شنیده‌های بی اساس خواند و رد کرد.


قانونگذاران جمهوریخواه قصد ندارند الکترال‌های خود را با نادیده گرفتن مجموع آراء ثبت شده تعیین کنند؛ بنابراین بعد از اینکه شاخ و شانه کشیدن‌ها تمام شد، بایدن تقریبا به طور قطع در بیستم ژانویه به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده مراسم تحلیفش برگزار خواهد شد.

اما ترامپ سرگرم حمله کردن، از اعتبار انداختن و مشروعیت زدایی از انتخابات آمریکا، به شیوه‌ای است که در تاریخ کشور بی سابقه است. طرفداری او از مانع تراشی، او را در قدرت نگه نخواهد داشت، اما عمیقا فرهنگ دموکراتیک آمریکا را زخمی خواهد کرد. او سرگرم شوراندن پایگاه حامیان خود با ایده ربوده شدن (نتیجه) انتخابات است. شمار کمی از آن‌ها به علت تصمیمات دادگاه و بازشماری آراء ذهنیات خود را تغییر می‌دهند. نظریه توطئه دزدیدن انتخابات ۲۰۲۰، در آمریکا می‌ماند.


برای یادآوری، صرف نظر از آنچه ممکن است کسی درباره خشم و مقاومت دموکراتیک بعد از 2016 بگوید، هیلاری کلینتون در شب انتخابات شکست در برابر دونالد ترامپ را پذیرفت و روز بعد سخنرانی رسمی خود را در این زمینه ایراد کرد و گفت: "من به دونالد ترامپ تبریک می‌گویم و به نفع کشورم با او همکاری می‌کنم. من امیدوارم او رئیس جمهور موفقی برای همه آمریکایی‌ها باشد. " روز بعد، رئیس جمهور اوباما، ترامپ را به کاخ سفید دعوت کرد و یک و ساعت و نیم با او صحبت کرد و برای انتقال قدرتی موفقیت آمیز، به او قول همکاری کامل داد.

نمونه مشابه تاریخی که با شرایط امروز بیشترین همخوانی را داشته باشد، نمونه بسیار تاریکی است. بعد از اینکه آلمان در پایان جنگ جهانی اول تسلیم شد، گروه‌های راست افراطی این ایده را درست کردند که آلمان عملا در نوامبر 1918 در آستانه پیروزی در جنگ بود، اما به علت توطئه‌ای که کمونیست‌ها و یهودیان برای خراب کردن کشور چیدند، تسلیم شد.

بنجامین کارتر هِت، مورخ، در کتاب خود "مرگ دموکراسی" توضیح می‌دهد چرا نظریه "خنجر زدن از پشت" داوم آورد: "آسیب روانی شکست میلیون‌ها آلمانی را به باور کردن روایتی خاص درباره این جنگ واداشت، نه به علت اینکه این روایت آشکارا واقعیت داشت، بلکه به این علت که از نظر احساسی ضروری بود. "

آدولف هیتلر اغلب در طول رسیدن به قدرت، این موضوع را مطرح کرد. او در سخنرانی 1922 گفت: "ما باید تبهکاران نوامبر 1918 را تنبیه کنیم. اینطور نمی‌شود که غرور دو میلیون آلمانی شکسته شود و بعد کسی مثل دوست در کنار یک میز با خائنان بنشیند. نه، ما نمی‌بخشیم. ما انتقام می‌خواهیم! "

امروز نیوت گینگریچ درباره بایدن این را می‌گوید: "من فکر می‌کنم او باید کار‌های زیادی بکند تا جمهوریخواهان را متقاعد کند که این چیزی بیش از استیلای جناح چپ بر قدرت با حمایت مالی افرادی، چون جورج سوروس است، که عمیقا در سطح محلی وارد عمل شدند... برای من دشوار است درک کنم چطور ما قرار است باهم کار کنیم. "

ترامپ یک ویدیو تحریک آمیز از بازیگری به نام جان ویت را بازنشر کرد: "این الان بزرگترین مبارزه ما از زمان جنگ داخلی است. جنگ خیر در برابر شر. بله، شر، زیرا این چپ گرا‌ها شیطان، فاسد هستند و می‌خواهند این کشور را از بین ببرند.. بیاید این مبارزه را طوری دنبال کنیم که گویی آخرین مبارزه ما در روز زمین است. "

مورخ، تیموتی اسنایدر به خطر چنین اظهاراتی اشاره می‌کند: "وقتی کسی از پشت به شما خنجر زده باشد، بعد هر کاری مجاز است. این ادعا که انتخاباتی عادلانه، ناپاک بود، آماده شدن برای انتخاباتی ناپاک است. اگر شما رای دهندگان تان را متقاعد کنید که طرف دیگر تقلب کرده است، شما به آن‌ها وعده می‌دهید که خود شما دفعه بعد تقلب خواهید کرد. وقتی با مقررات بازی می‌کنید، بعد مجبور می‌شوید آن‌ها را نادیده بگیرید. "

یک سیستم سیاسی، صرفا مجموعه‌ای از قوانین و مقررات نیست. بلکه همچنین ترکیبی از هنجار‌ها و رفتار است. وقتی میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا (نماینده کنتاکی) می‌گوید ترامپ "صد درصد حق دارد" اینطور رفتار کند، او این تمایز مهم را نادیده می‌گیرد. دلیلی وجود دارد که روسای جمهور گذشته شکست را پذیرفته اند زمانی که به شکل آماری روشن شد که آن‌ها باخته اند، بدون اینکه منتظر شوند که آخرین رای‌ها شمارش شود؛ و شکست ترامپ قطعی است. بایدن در مسیر کسب همان میزان آراء الکترالی است که ترامپ در 2016 کسب کرد. اختلاف رای بایدن در جورجیا، که او احتمالا با اختلاف کم آن را می‌برد، بیش از 25 بار بیشتر از اختلاف در فلوریدا بین جورج دبلیو بوش و ال گور در 2000 است. بایدن در پنسیلوانیا از اختلاف رای بیشتری نسبت به آنچه ترامپ در 2016 داشت، برخوردار است.

این حرف کلیشه است، اما صحت دارد: دموکراسی در ورای همه چیز، به معنای انتقال مسالمت آمیز قدرت است. ترامپ در حال از بین بردن آن هنجار‌ها برای نیاز‌های خودخواهانه خودش است. اما اقدامات امروز او، تا چند دهه تاثیری بزرگ و ماندگار بر سیاست‌های این کشور می‌گذارد، و سرطانی ایجاد می‌کند که به شکل‌های وحشتناکی متاستاز خواهد داد.