به نقل از خبرگزاری یونهاپ، بان کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل در جریان سخنرانی در سمیناری در سئول گفت: به دنبال تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، احتمالا موضوع خلع تسلیحات اتمی کره شمالی مجددا روی غلتک می‌افتد.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که دولت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی موشکی را به صورت آزمایشی پرتاب کند تا دولت بایدن را بسنجد. ضروری است که با استفاده از روش‌های مختلف پیام‌های جدی بفرستیم تا آنها مرتکب چنین اقدامات تحریک‌آمیزی نشوند.

در بحبوحه بلاتکلیفی‌ها نسبت به سیاست آمریکا درخصوص کره شمالی طی دوران انتقال رهبری در آنجا، دولت کره جنوبی بارها از کره شمالی خواسته است تا محتاطانه و انعطاف‌پذیر عمل کند و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی خودداری کند.

بایدن یکی از منتقدان سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا درخصوص مذاکرات خلع تسلیحات اتمی است و تاکید کرده که وی برای دیپلماسی "اصولی" درخصوص کره شمالی تلاش خواهد کرد. پیونگ‌یانگ درخصوص انتخاب بایدن همچنان ساکت مانده است؛ سکوت طولانی که درخصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امری غیرعادی محسوب می‌شود.

بان کی‌مون ضمن پیش‌بینی اینکه کره جنوبی و آمریکا تحت ریاست جمهوری بایدن یک رهبری قوی‌تر و بهتر خواهند داشت، گفت: این دو کشور باید ابتدا به یک تعریف مشترک درباره خلع تسلیحات اتمی کره شمالی دست یابند.

وی افزود: به عنوان دو بازیکنی که در یک رقابت سه جانبه شرکت دارند، آمریکا و کره جنوبی باید همکاری قوی‌تری درخصوص موضوع کره شمالی داشته باشند و سئول باید به عنوان طرفی که مستقیما درگیر است نقش فعال‌تری ایفا کند.

بان کی‌مون انتظار ندارد بایدن همانند کاری که دونالد ترامپ انجام داد، از یک اطلاعیه برای پایان دادن به جنگ کره بین سال‌های 1950 تا 1953 میلادی به عنوان یک "نمایش غیرمنتظره" استفاده کند.

دبیرکل سابق سازمان ملل گفت: اگر کره شمالی بخشی از برنامه موشکی و اتمی خود را متوقف کند، اگر توافق جدی در این خصوص وجود داشته باشد، فکر می‌کنم این امکان وجود داشته باشد که بخشی از تحریم‌های سازمان ملل متوقف شود. چنین پیشرفتی به عنوان یک روند منطقی تحت دولت بایدن محتمل است.

وی درخصوص دیگر موضوعات ائتلاف آمریکا-کره جنوبی گفت: انتقال کنترل عملیاتی زمان جنگ نیروهای کره جنوبی از واشنگتن به سئول بعید است در دولت مون جائه-این، رئیس جمهور کره جنوبی تکمیل شود.

اگرچه این انتقال متکی بر زمان نیست بلکه متکی بر شرایط است، اما دولت مون جائه-این امیدوار است کنترل عملیاتی زمان جنگ نیروهای کره جنوبی را در دوره ریاست جمهوری‌اش که در مه 2022 پایان می‌یابد از واشنگتن بازپس گیرد.