«برنی سندرز»، نماینده دموکرات ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا از اظهارات «مایک پامپئو»، وزیر خارجه این کشور که گفته بود قدرت یکبار دیگر به « دونالد ترامپ »، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا منتقل خواهد شد انتقاد کرد.

« مایک پامپئو »، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه با تیم انتقال قدرت جو بایدن در تماس است گفت: «قدرت با آرامش به دولت دوم ترامپ منتقل خواهد شد.»

برنی سندرز امروز پنجشنبه در واکنش به این اظهارات پامپئو در توئیتر نوشت: «نه، آقای پامپئو. خبری از انتقال قدرت به دولت دوم ترامپ نخواهد بود. این رقابت به پایان رسیده و جو بایدن رئیس‌جمهور بعدی ما خواهد بود. چطور می‌توانید سایر دولت‌ها را موعظه کنید به دموکراسی و اراده مردمشان احترام بگذارند وقتی خودتان نجابت انجام همین کار را ندارید؟»

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد. برآورد آسوشیتدپرس تا این لحظه حاکی است «جو بایدن» ۲۹۰ رأی الکترال و ترامپ ۲۱۷ رأی الکترال کسب کرده‌اند. 

برخی رسانه‌های دیگر مانند «سی‌ان‌ان» هنوز ۱۱ رأی الکترال ایالت «آریزونا» را به بایدن اختصاص نداده‌اند و بر همین اساس آرای الکترال بایدن را ۲۷۹ رأی اعلام کرده‌اند. 

 آسوشیتدپرس هنوز برآورد نهایی خود از پیروز انتخابات در ایالت‌های «جورجیا» (۱۶ رأی الکترال) و «کارولینای شمالی» (۱۵ رأی الکترال) اعلام نکرده است.

در ایالت جورجیا بر اساس شمارش ۹۹ درصد آرا، جو بایدن با ۰.۲ درصد اختلاف از ترامپ پیش افتاده است. در ایالت کارولینای شمالی با شمارش ۹۹ درصد آرا ترامپ تقریباً ۱.۵ درصد از بایدن پیشی گرفته است.

طبق قوانین آمریکا هر یک از نامزدهای انتخاباتی که بتواند ۲۷۰ رأی الکترال را به دست بیاورد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده و مجوز ورود به کاخ سفید را به دست می‌آورد.